Suksess i Bakgården

12.01.2015 | Camilla Høy
Ingen utesteder på Sørlandet selger så mange cocktails som bartenderne på Bakgården Bar.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Vi prøver selvsagt å være så beskjedne som mulig her. Men joda, det er faktisk bare én bar på Karl Johan i Oslo som selger mer rom enn oss. Rom er som kjent den mest brukte ingrediensen i en cocktail, sier Gudmund Pedersen, medeier av Bakgården bar, hvor de kan skilte med landets bredeste utvalg av edle dråper.
 
På hyllene i lokalet står det rundt 50 ulike typer rom, 70 slag akevitt og 250 whiskyer. Hele 800 forskjellige merker kan gjestene på Bakgården bar velge mellom.
 
- Det er vi alene om å kunne tilby i Norge, sier Rune Kaarbø, også han medeier av byens godt etablerte in-sted.
 
Glede og begeistre
På 80-tallet, da Kaarbø og Pedersen jobbet i baren på Caledonien, gikk det stort sett i vodka og mineralvann, eller whisky og vann, minnes de. Det var greit nok det, men de to bartenderne ville noe mer. De ville bergta, glede og begeistre!
 
- Drømmen vår var å presentere noe unikt. Vi ville lage cocktails basert på førsteklasses råvarer som friske juicer, frukter og bær. Vi ville gi gjestene våre en opplevelse, forteller Kaarbø engasjert.
 
Så da gutta i 1993 ble tilbudt et nedslitt og bortgjemt lagerlokale i Tollbodgata 5, bestemte de seg for å satse. Ingen av dem eide nåla i veggen, så det var bare å bretteopp ermene og gjøre alt arbeidet selv.
 
- Vi rev ned og bygde opp igjen etterbeste evne. Gulvet her består av 5200 klosser som vi stod på det gamle sagbruket på Kjøita og skar for hånd, humrer Pedersen.
 
De færreste i bransjen hadde troen på at Bakgården bar kom til å overleve. Denlå for avsidesliggende til. I dag – 21 år etter – vet vi at dette stedet har medvirket sterkt til en forskyvning av tyngdepunktet i Kristiansands uteliv. Den som vil ha seg en helaften på byen, kommer vanskelig utenom
Tollbodgatas nederste kvartal.
 
Skal være best!
- Vi følger med i tiden! Det kan nok langt på vei forklare bakgårdssuksessen. Målet vårt har aldri vært å bli størst, men best. Da må vi være først ute med nyskapende drinker, både med og uten alkohol, sier Gudmund, mens mangosorbet, lime og krydret rom går i blenderen. Mango daiquiri er en av Bakgårdens signaturdrinker. Den kommer de aldri til å fjerne fra barkartet. Combibo med pasjonsfrukt og krem er også en vinner. Folk kommer langveisfra for å smake på herligheten.
 
- Mange av gjestene våre har reist mye. De er nysgjerrige, og de vil gjerne ha noenytt. Sånt forplikter. Vi kan ikke tillate oss åligge på latsiden, forklarer Kaarbø.
 
Hos Bakgården bar er den klassiske klunken med Beefeater byttet ut med over 50 andre gintyper, mens den allestedsnærværende Schweppes-flasken har måtte vike for et utall forskjellige tonics, smaksatt med blant annet lavendel, svarthyllblomst, kardemomme og ingefær.
 
- En gin og tonic er ikke lenger bare en gin og tonic, sier Kaarbø, og blunker lurt.
 
Til og med isbitene som havner i glasset, er en hel vitenskap i denne baren. De lages i en nyinnkjøpt maskin som hindrer at oksygenet i vannet fryses inn. Dermed blir isbitene krystallklare, runde og store.
 
- Drinken vannes ikke ut. I tillegg holder den seg kald lenge. Disse isbitene har en temperatur på minus 22 grader, forteller Kaarbø, til øredøvende banking i etasjen over, der håndverkere er i gang med å sette opp nye toaletter.
 
Tro mot verdiene
Det har i det hele tatt vært mye byggeaktivitet i Tollbodgata 5 siden Rune og Gudmund bestemte seg for å følge drømmen sin. Lokalet de overtok i 1993 var 64 kvadratmeter stort. I dag består konseptet Bakgården av bar, tapasrestaurant, uteservering, selskaps- og møtelokaler og
puben Både &. Alt i alt er det plass til 540 gjester.
 
- Det skjer noe her hele tiden. Men verdiene våre, de har vi tatt vare på. De har alltid vært de samme; kvalitet i alle ledd, et bredt utvalg, god atmosfære og personlig service, sier Pedersen, med særlig vekt på det aller siste.
- Bartenderne er flinke til å gi et smil og til å gjenkjenne ansikter. De gjør sitt ytterste for å huske gjestenes navn, og hva de liker å drikke. Alle skal føle seg trygge, ivaretatt og velkommen her. Det er vår vinneroppskrift, forteller han.

 

facebook