Prestisjefylt lokalmat-pris til Kristiansand Dyrepark
Tirsdag 5. april delte USUS’ egen Mat-Åse ut priser til Hesnes kjøkken, Hesnes gartneri ogKristiansand Dyrepark.
Alle tre er fremstående USUS-partnere. Og det dreier seg om intet mindre enn årets pris til lokalmat-ambassadører. Prisen ble delt ut på konferansen Sjømat på Sørlandet, som er utviklet til en nordisk lokalmatkonferanse. Konferansen ble arrangert på Rosfjord Strandhotell i Lyngdaltirsdag 5. og onsdag 6. april 2016.
Diplom og 10.000 kroner
Det er tredje året på rad denne lokalmat-prisen blir utdelt. Prisen består av diplom og 10.000 kroner i pengepremie til hver bedrift.
Katrine Hesnes Jarnes og Bjørnar Amdahl var blide mottakere på vegne av Hesnes gartneri og Hesnes kjøkken.
Ambassadører for Sørlandets matskatter
- Agder har mange som står i bresjen for å produsere og tilby mangfold av lokal mat og gode smaker. Dette er personer som er engasjerte og dyktige og jobber knallhardt for å utvikle flotte matopplevelser til sine gjester, sa Hørsdal ved utdelingen på den nordiske lokalmatkonferansen.
- Målet med prisen er å hedre virksomheter som bevisst bruker lokal mat i sitt konsept med stolthet. De skal være en god ambassadør for Sørlandets matskatter og bidra til å skape reiselyst til regionen, også for maten sin skyld, utdyper Mat-Åse.
Her er kriteriene
Noen kriterier som ligger til grunn for tildelingen av prisen til lokalmat-ambassadører:
- utstrakt bruk av lokal mat av beste kvalitet
- få fram historie og opprinnelse til produkter og leverandører
- stor drivkraft og stolthet i å fremme bruk av lokal mat
- god markedsføring og synlighet av bedrift og produkter
Synlige regionalt og nasjonalt
Og nå kommer begrunnelsen for at Dyreparken, Hesnes gartneri og Hesnes kjøkken fikk prisen:
- Det er bedrifter som over lengre tid har jobbet systematisk med lokal mat for å komme dit de er nå. Gode matopplevelser og stolhet ligger i bunn for det de gjør. De er opptatt av å fremme andre lokalmatprodenter ved å ta inn nye produsenter/produkter i sitt konsept og dermed øke produktmangfold. Årets vinnere har jevnlig høstet positive omtaler i ulike mediekanaler, og er godt synlige både regionalt og på nasjonalt nivå. Den ene har stort fokus på barnefamilier, de to andre vinnere lever i en slags symbiose for å tilby gjestene en smak av Agder fra jord til bord, fremholder Åse Hodne Hørsdal.