Palmesus over hele Kristiansandsregionen!
Akkurat nå sitter jeg på kontoret og jobber med Palmesus 2016, samt etterbeidet for i år, mens en lykkefølelse fortsatt sitter i hele kroppen. Alle vi i Palmesus er stolte over å se at det vi har jobbet målrettet for i så mange år ble realisert på en god måte forrige helg.
Hva mener du er suksessfaktorene?
Målrettet hardt arbeid. Konsept fremfor artist. Beliggenhet; Bystranda kombinert med umiddelbar nærhet til Kristiansand sentrum. God økonomistyring. Ryddighet.
Hvilke ringvirkninger har arrangementet gitt i Kristiansand?
Vi har gjennomført en analyse for 2014 og arrangementet har åpenbare positive ringvirkninger for tilstøtende bransjer som overnatting, transport, restaurant og uteliv. Taxiselselskapene karakteriserer forrige hel som den mest innbringende noensinne og hotellene er så godt som utsolgt for rom til Palmesus 2016. Men i tillegg ser også bransjer som er mer perifert knyttet en svært tydelig oppgang i forkant under og etter strandfesten. Dagligvarebutikkene melder om tomme hyller, bemanningsbyråene opplever økt etterspørsel, andre opplevelsesdestinasjoner øker sitt eget publikumsantall osv. I følge kommunen selv gjør Palmesus Kristiansand yngre og mer fresht, og dermed mer attraktivt for folk i etablererfasen. Alt dette er vi svært glade for å høre. For oss betyr det likevel mest at vi kan glede så mange publikummere, samt skape arbeidsplasser for ca 400 ansatte og over 1100 frivillige gjennom Palmesus.
Du har lykkes i kombinasjonen kultur og næring. Hvilke råd har du til andre som driver med festivaler og arrangementer?
Det er vanskelig for meg å mene så mye om hvordan andre burde drive. Noe vi gjør som har fungert for oss, er å fokusere på å ha flere bein å stå på, for å minimere risiko. En annen ting som for evig og alltid vil være viktig for alle som driver i konkurranseutsatte bransjer er å skille seg ut. Om ingen legger merke til deg, har du en utfordring.
Hva er viktig for Palmesus 2016?
At vi holder beina godt forankret på jorda, utvikler konseptet videre slik at opplevelsen blir enda bedre og at vi får med oss både gamle og nye ansatte, frivillige og samarbeidspartnere.
Andre ting du vil formidle?
Over 30% av billettene til Palmesus 2016 ble utsolgt på 24 timer. Salget er nå stoppet, men åpner igjen 1. september. Vil man på Palmesus neste år vil jeg anbefale folk å sitte klare for å bestille da, oppfordrer en godt fornøyd festivalsjef, Leif Fosselie!