Ny strategi for å møte morgendagens muligheter
Fra 2010 til 2015 har vi hatt en spennende reise og utvikling på Sørlandet. Med næringsklyngen Usus i spissen har vi høstet nasjonal status og anerkjennelse som en fremadstormende og annerledestenkende næringsklynge og landsdel.
Visit Sørlandet har posisjonert seg som en organisasjon som ligger langt fremme i forhold til digital satsning og «nye» tilnærminger i markedsarbeidet.
Vi er blitt over 100 medlemmer i Usus, og vi har utviklet oss på bred front. Vi har blitt fremhevet som «best case» i nasjonale og internasjonale sammenhenger, og vi opplever at vi sammen har utviklet en dynamisk og endringsorientert plattform hvor reiseliv, kultur og opplevelsesnæringen samarbeider og samhandler bredt.
Usus AS blir til
Etter fem år er denne landsdelen moden for nye steg. Nå skal vi videre! Fra januar 2016 gikk vi derfor fra å være Visit Sørlandet og Arena Usus til å bli USUS AS. En fullblods virksomhet som er klar for videre satsing og utvikling.
Dette innebærer i praksis at vi formaliserer samhandlingen i næringsklyngen Arena Usus og aktivitetene i Visit Sørlandet AS organisert i USUS AS. Vi skal fortsatt ha stø kurs og fokus på å sammen utvikle landsdelen til en mønsterregion for god gjestehåndtering av nye og eksisterende gjester. Mantraet er fortsatt gjenkjøp. Og målet er selvsagt at gjestene reiser hjem litt fattigere på penger, men rike på inntrykk, og med en lengsel om å komme tilbake.
Men vi skal også videre. I den nye strategien blir det ytterligere økt fokus på kunnskap, kompetanse og innovasjon. Det skal blant annet jobbes strategisk med utforskning og utvikling av nye gjestestrømsdrivere, i både regional og nasjonal kontekst.
Ny strategi for å møte morgendagens muligheter
Litt enkelt forklart bygger vår nye strategi på fundamentet som ligger i «Sørlandet skal bli best på gjenkjøp». Eksisterende gjester og verdien av disse har ikke blitt mindre siden oppstarten i 2010. Snarere tvert imot. Vi ser at det arbeidet som vi startet med i 2010 med å ha fokus på eksisterende gjester, nå er på vei til å bli en del av flere organisasjoners og bedrifters grunnleggende markedstenking.
Det er vel derfor ingen overraskelse at «best på gjenkjøp» videreføres som strategisk fundament i USUS AS. I tillegg utpekes arbeid med å kartlegge og synliggjøre nye potensielle gjestestrømsdrivere som et satsingsområde.
Les hele blogginnlegget her