Norgesplaster inngår nasjonalt samarbeid med Røde Kors
- Norgesplaster er naturlig nok opptatt av førstehjelp, og dette konseptet er et meget bra konsept for å lære barn enkel førstehjelp, sier salg- og markedssjef Jens Røed i Norgesplaster.
- Noe av vårt bidrag vil være at vi skal utvikle et eget Henry-plaster, og at for hver solgte eske går det to kroner til Røde Kors. Plasteret skal selges i alle apotek, samt være med i «Henry-sekken» som går ut til barnehagene som får førstehjelpsopplæring, sier Røed videre.
Norgesplaster har siden 1938 produsert plaster og hatt fokus på førstehjelp, og i følge Røed er læringsopplegget fantastisk bra, og fremmer akkurat de verdiene de ønsker at Norgesplaster skal assosieres med.
- Vi i Røde Kors er også veldig glad for å ha fått Norgesplaster som samarbeidspartner. Vi gleder oss til å utvikle samarbeidet med Norgesplaster i årene som kommer, sier Ståle Lindbo, Markedssjef for Næringsliv og Samfunnsansvar i Røde Kors i en kommentar.
Fakta om opplæringsprosjektet:
«Henry – førstehjelp for barnehagebarn» er et læringsopplegg utviklet for bruk i barnehager. Læringsopplegget knytter seg til Røde Kors sin Førstehjelpsstrategi (2012-2017) som har som overordnet mål at alle i Norge skal kunne livreddende førstehjelp og være villig til å hjelpe. Læringsopplegget består av en dokkemann ved navn Henry, et plansjesett med illustrasjoner av Henry som kommer ut for 10 ulike uhell, og en veiledningsperm til personalet. Veiledningspermen inneholder også en CD med tre Henrysanger og et enkelt førstehjelpshefte.