Medlemsnytt
Sørlendingene Lisa Østvedt Gustafsson (t.h.) og Siri Urdal Bakke i firmaet Morild Norway ble hedret med designpris for sine refleksplagg.

Nasjonal designpris til Morild Norway

28.04.2016 | Ingrid Michalsen
Morild Norway AS er tildelt merket for God Design for skjerfet Saga, som er designet i Kristiansand og produsert ved Mandal Veveri.
Klesdesignfirmaet Morild Norway AS ble onsdag tildelt Merket for God design av Doga Norsk design - og arkitektursenter for skjerfet Saga. Morild ble startet av Lisa Østvedt Gustafsson og Siri Urdal Bakke i 2011, og lager moteriktige designplagg med integrert refleks.

Designprisen ble overrakt to svært begeistrede klesgründere onsdag 27. april på Norsk design - og arkitektursenter i Oslo. Juryen skriver følgende i sin begrunnelse:

- "Refleks er lenge blitt sett på som usexy og kun en dyd av nødvendighet. For å endre dette bildet av refleks utvikler Morild moteriktige, reflekterende klær - blant annet denne kolleksjonen av skjerf. Plaggene skal ha ren, nordisk design og være produsert av norske håndverksbedrifter".

Juryen trekker også fram firmanavnet.

- "Navnet sier mye om et produkt som juryen ser på som vellykket. Reflekseffekten er godt integrert i skjerfene, og gir uttrykket en ekstra dimensjon. Selv i dagslys gir refleksbordene en morildeffekt. Dette er tradisjonelt og moderne på en gang".

Refleksplaggene designes i Kristiansand, og lages på Mandal Veveri. Forretningsideen har ifølge Østvedt Gustafsson og Urdal Bakke vært klokkeklar fra dag én:

- Refleksen skal aldri utgjøre et kompromiss i forhold til design og funksjon ellers i plagget.  Ved å ta i bruk nye teknikker og utvikle nye typer reflekser har vi siden 2013 kunnet tilby komplette kolleksjoner av blant annet luer, skjerf, vanter og sydvester. Alt sammen med design som høyeste prioritet – og refleksen som en effektiv og nyttig bonuseffekt, forteller Urdal Bakke.

Juryen roser de to klesgrunderne for å blande tradisjon med moderne design.

- "Skjerfene ivaretar norske håndverkstradisjoner, men er samtidig et eksempel på et vellykket samarbeid mellom motenæringen og industrien. De reflekterer bokstavelig talt en troverdig satsing på norske tradisjoner og norsk kultur, men bringer inn nye og oppdaterte elementer. Vi verdsetter at skjerfene kan brukes av begge kjønn og til flere årstider - både som et vinterskjerf og et sommersjal. Produktet viser at kortreiste produkter kan peke inn i fremtiden", sier juryen i sin begrunnelse.
facebook