SPENN
Fredrik Opheim. Foto: Markus Hausevik Johnsen

Filmens Airbnb

24.01.2022 | Margrethe Saga
Fredrik Opheim vil gjøre det like enkelt å finne et godt sted for filminnspilling i Arendal som i Berlin.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Fortell om ideen!

– Enkelt sagt er Uveil et «Airbnb» for film- og fotolocations. Løsningen vår er en digital plattform der private og kommersielle utleiere kan publisere sine hus, hytter, kontorer og leiligheter, for deretter å kobles sammen med produksjonsselskaper som er på utkikk etter steder å spille inn film eller gjøre andre typer opptak. Men mulighetene er større enn det, og Uveil skal også kunne leie ut rekvisitter, kostymer, crew og casting.

Hvordan startet det?

– Alle filmer, TV-serier og reklamer er spilt inn et sted. Det er et sted som filmproduksjonsselskapet har betalt for å leie. I bransjen kaller vi dette for location. Å finne en location er dessverre kostbart og tidkrevende, og ikke veldig miljøvennlig da man reiser mye rundt på befaringer. Jeg har kjent på disse utfordringene gjennom mitt tidligere selskap Batfish, og etter å ha jobbet flere år i bransjen så ønsket jeg å effektivisere dette.

Hvilke ambisjoner har du for Uveil?

– Vi ønsker å skape en one-stop-løsning for produksjonsselskaper i hele verden. Det skal bli like lett å booke en location med tilhørende tjenester i Arendal som i Berlin.

Hvordan ser markedet ut?

– Markedet for produksjon av video, film og TV er på 6,5 milliarder kroner bare i Norge. Det er et marked i vekst, og aldri før har det blitt laget mer videoinnhold – både i form av film og TV, men også reklamefilmer. Norge er i tillegg på radaren for mange internasjonale produksjoner, for eksempel er deler av den nyeste James Bond-filmen spilt inn her. Dette er svært viktig for destinasjonsmarkedsføringen, og er med på å danne grunnlag for nye start-ups og forretningsmuligheter.

FAKTA: Uveil

Hvem: Fredrik Opheim

Hva: Startet Uveil, en digital plattform som skal gjøre det enklere og mer bærekraftig å booke location til film-, TV- og fotoopptak.

Dette har jeg lært:

1 – Omfavn prosessen. Gründerhverdagen er en berg- og dalbane.

2 – Del ideen din med mange. Ikke vær for redd for at folk skal stjele.

3 – Knytt til deg flinke folk. Gründertilværelsen er teamarbeid.
facebook

Relaterte saker