PRESSEFOTO: Kristiansand Dyrepark
Dyreparken deltar i stort forskningsprosjekt
Man ønsker rett og slett å utvikle ny kunnskap om kundeadferd i denne næringen, og tanken er at man skal kunne skape en ny beslutnings- og styringsprosess som er understøttet av en rekke ulike, digitale datakilder.
- Dagens beslutningsgrunnlag er tuftet på erfaringer, intuisjon og magefølelse. Med INSITE vil fremtidens beslutningsgrunnlag være tuftet på faktiske kundepreferanser, forteller Reidar Fuglestad, konsernsjef i Dyreparken.
Også Leif Fosselie, festivalsjef i Palmesus, er svært positiv til prosjektet. Festivalen er en av hovedpartnerne i Insite.
- INSITE går direkte inn i kjernevirksomheten for opplevelsesbedrifter ved å skape databasert innsikt i hva som utløser gode opplevelser og setter en ny standard for atferdsbasert kommunikasjon, sier Leif Fosselie.
Seniorforsker og forretningsutvikler Kirsti M. Hjemdahl ved Agdreforsking er forskningsansvarlig i prosjektet. Hun forteller at INSITE representerer et paradigmeskifte for næringen.
- At vi har fått gjennomslag i Forskningsrådets BIA-program understreker hvilken innovasjonshøyde og potensial INSITE har, mener Hjemdahl.
- For reiselivskundene er høy kvalitet hos flere aktører viktig for den samlede opplevelsen og betalingsviljen. I tillegg til Dyreparken og Palmesus, har vi med et kjerneteam av elleve opplevelsesbedrifter fra reiselivsklyngen Usus, avslutter Camilla AC Tepfers, medgründer og partner i inFuture. inFuture er prosjektleder i INSITE.