Caledonien tar grønne grep
- "Green Key har til hensikt å fremme bærekraftig turisme, samt å bidra til å forebygge klimaendringer ved å belønne og støtte virksomheter som gjennomfører positive miljøtiltak", skriver organisasjonen, som jobber med internasjonal miljøsertifisering, på sin hjemmeside.
Mer miljøbevisste
- Vi er blitt mye mer bevisst på miljøet og besparelser som kan gjøres, forteller Patrick Adolfsen, Sales Manager ved Radisson Blu Caledonien.
De ulike avdelingene på hotellet kommer sammen for å finne muligheter og mål i forbindelse med besparelser for miljøet.
- Det er egentlig veldig enkle grep vi gjør her på hotellet. Slå av datamaskinen, slå av lys og sortere søppel er noe av det vi gjør. I det store bildet er det hvilke besparelser vi gjør fra år til år som er viktig for å bli re-sertifisert hvert år. Du kan ikke hvile på laurbærene selv om du har blitt sertifisert en gang, forteller Adolfsen videre.
Kjøper klimakvoter
For at hotellgjestene skal ha muligheten til å ta grønne valg innførte hotellkjeden høsten 2014 et konsept som kalles Meetings minus Carbon. Ifølge Adolfsen er dette en del av deres loyalitetsprogram hvor Caledonien kjøper klimakvoter for deres kunder tilsvarende utslippet som genereres av møtet.
- Dette er helt kostnadsfritt for gjestene, og vi hjelper dem å ta miljøvennlige valg når de skal arrangere noe hos oss. Bedriften får så ett klimasertifikat som beviser at de tar miljøvennlige valg – noe som er positivt for bedriften og ikke minst for miljøet, forklarer Adolfsen.
- Hvilken betydning har det at dere kjøper klimakvoter?
- I detalj vil det faktum at vi kjøper klimakvoter si at vi støtter et vindmølleprosjekt i India som jobber med fornybar energi samt at vi for hvert tonn vi sammen med våre gjester sparer, kjøper ett tre som vi planter i Kenya. Vi har sett at våre gjester syns det er spennende å være med på dette, og ta del i dette prosjektet på en enkel måte – ja kun ved å legge ett arrangement til oss som de egentlig skulle hatt uansett, svarer han.
- Det går veldig fort inn i det grønne skiftet og vi tror på sikt at man ønsker å handle med bedrifter som er «grønne». Det stilles krav fra bedriftene at vi som hotell viser til en miljøsertifisering som i vårt tilfelle er Green Key, og i tillegg at vi viser til en forbedring fra år til år når det kommer til vann og strømbesparelser og avfallsortering. For at man skal klare å følge med må disse kravene etterfølges, avslutter Adolfsen.