Holdt foredrag om digitalisering: F.v. Anders Gautestad, fra LOS energy, Lars Erik Torjussen, fra Noroff Education, og Stein Inge Jærnes, dagligl elder i 07 Media.

Tøffere kamp om kundenes lojalitet

18.03.2016 | May Baagøe Broughton
- Mange ledere jobber fortsatt ut ifra at "Far vet best", og tenker gjerne på vegne av kunden. Men kundeadferden er i formidabel endring. Lojaliteten blir utfordret og kunden velger minste motstands vei, sier Stein Inge Jærnes fra 07 Media.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Det er store endringer i markedet og krevende og jobbe inn i den digitale utviklingen. Samtidig ser kunden flere muligheter nå enn noensinne, sier Stein Inge Jærnes.

Jærnes var en av tre som holdt foredrag om digitalisering under fredagslunsjen hos Næringsforeningen, han er også leder for den nyoppstartede ressursgruppen for digitalisering i regi av Næringsforeningen.

- Mange ledere jobber fortsatt ut ifra at "Far vet best", og at de tenker på vegne av kunden. Men kundeadferden er i formidabel endring. Finner du andre som leverer mer effektivt, bytter du uten å nøle. Lojaliteten blir utfordret og kunden velger minste motstand vei, fortsetter Jærnes.

Stor interesse

Nærmere 40 mennesker var samlet i Generalboligen da det viktige og store temaet digitalisering stod på agendaen.

- Er fremtidens markedsførere matematikere? Det er algoritmer og statistikker som gjelder for å få kundeinnsikt. De som er best på dette,vinner.

Kvalitetssjef Harald Eik fra Glencore var en av deltakerne som var godt fornøyd med arrangementet og sier bedriften var svært tidlig ute med å rigge seg for den digitale utviklingen.

[caption id="attachment_5525" align="alignleft" width="174"]Harald Eik i Glencore. Harald Eik i Glencore.[/caption]

- Nikkelverket var historisk tidlig ute med "Nikkeline” og databasert prosesstyring allerede i 1966.  I dag er nesten samtlige operasjoner hos oss styrt digitalt av kompetente fagfolk.  Samtidig ser vi nye muligheter i koblingen mellom menneske, miljø og teknologi for å skape en sikrere, mer stabil og kostnadseffektiv produksjon, forklarer Eik.

Kartlegger endringene

Også Sørmegleren var representert på fredagslunsjen. Daglig leder i bedriften, Tone Solheim Grøsle, sier det vil komme større teknologiske endringer fremover som vil påvirke bransjen deres, uten at de er sikre på hvordan.

[caption id="attachment_5527" align="alignright" width="160"]Tone Sørheim Grøsle, daglig leder i Sørmegleren. Tone Sørheim Grøsle, daglig leder i Sørmegleren.[/caption]

- Nå jobber vi med å lage en plan for hvordan vi skal håndtere de endringene.  Vi har tett dialog med Eiendom Norge, bransjeorganisasjonen for eiendomsmeglerfirmaene i Norge, Schibsted og flere andre, for å forsøke å se mulighetene som finnes og forberede oss på det som kommer, sier Solheim Grøsle.

Firmaet Dørteknikk har valgt å møte de digitale endringene ved å samarbeide og bruke DT fra store aktører.

- Det er Autodesk i den ene enden og Microsoft i den andre.  Vi har utviklet MicroBuild som er det markedsledende dataprogrammet i dørmiljøet, forteller Tor Frøystad, salgssjef i Dørteknikk.

[caption id="attachment_5526" align="alignleft" width="143"]dørfirma Tor Frøystad i Dørteknikk.[/caption]

- Vi har 20 års erfaring med å bistår arkitekter med kompetanse på dør.  Arkitekter er ofte lengst fremme teknisk på bruk av datateknologi i byggenæringen. De tar i bruk ny teknologi lenge før entreprenører. Det er ikke en løsning på hvordan vi skal møte dataalderen, det blir en kombinasjon av flere løsninger men vi må holde oss innenfor dørmiljøet. Selv om programvaren også kan benyttes i andre markeder, avslutter Frøystad.
facebook

Relaterte saker