Ti gode grunner for oppgavesamarbeid
Ti grunner til å satse på oppgavesamarbeid
- Ni av ti bedrifter mener tettere samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv gir bedre kvalitet på studiene.
- Arbeidsgivere som ønsker å rekruttere ingeniører, sier studenter som har hatt tett samarbeid med næringslivet er mer attraktive enn andre.
- Erfaring er den nest viktigste faktoren ved ansettelse av ingeniører, etter fagretning på utdannelsen.
- Samarbeid er positivt for motivasjon og gjennomføring av studieløp.
- Studenter som har vært involvert i samarbeid med arbeidslivet, sier de har lettere for å få jobb etter studiene enn andre. Spesielt gjelder dette studenter innen humaniora, samfunnsvitenskap og jus. Studenter i mer tekniske fag ofte har tettere samarbeid med næringslivet gjennom hele studieløpet.
- Oppgavesamarbeid gir positive effekter for alle studentene, også de som ikke har toppkarakterer.
- Ved at studenter får samarbeide med bedrifter i ulike bransjer, får arbeidsgivere øynene opp for andre typer kompetanse enn de kanskje er vant med.
- Studentene selv får se at det finnes flere bransjer hvor deres kompetanse kan være relevant.
- Studiesteder og fagretninger som samarbeider med arbeidslivet vurderes av studenter som mer attraktive.
- Ifølge ingeniørorganisasjonen NITO fikk én av fem avgangsstudenter innen ingeniørvitenskap jobb gjennom bedriftskontakt under studiene
Karrieresenteret: - Mange verdier av samarbeid
På Karrieresentert ved UiA ser de som daglig er tett på studenter og deres karriereplaner mange verdier med slike samarbeidsprosjekter.
- Først og fremst handler det om at studentene får knyttet teoretisk kunnskap opp til praktiske oppgaver og får trening i å anvende det de har lært. De kan også få nye ideer om konkrete områder de ønsker å jobbe med i fremtiden, sier fungerende leder for Karrieresenteret, Erna Synnøve Kjensjord.
Erfaringene viser at studenter som gjennomfører oppgaver i samarbeid med arbeidslivet får en helt spesiell grad av motivasjon.
- De får se prosesser i arbeidslivet på nært hold og får oppleve at noen utenfor universitetssektoren interesserer seg for arbeidet deres. Oppgavesamarbeid gir dessuten arbeidslivet en tilgang til å «prøve ut» annen type kompetanse enn de vanligvis ansetter. Dermed åpner de for nye og innovative perspektiver, fortsetter hun.