Strømordning mangler tross høy bruk av oljepenger
- Vårt næringsliv skal fremdeles betale mest og konkurrere med en arm bundet bak ryggen. Det er positivt at de foreslår en reduksjon av el-avgiften, men det er mer å gå på her, sier Trond Backer, administrerende direktør i Næringsforeningen.
Relevant for mange i næringslivet, er formueskatten. Her foreslås en bitteliten reduksjon i statsbudjettet.
- Det er er et mikroskritt i riktig retning, sier Backer.
Økningen i oljepengebruken er stor og vi ser med bekymring på det. Vi frykter det er oppskriften på fortsatt høye renter og for høy prisvekst. Og vi vet at når en nå skal forhandle dette budsjettet på Stortinget, så vil ikke oljepengebruken bli mindre, tilføyer næringspolitisk leder Roar Osmundsen.
De trekker frem en positiv ting i budsjettet: Støtten på 10 millioner til Nasjonalt kompetansesenter for havvind videreføres.
- De omtales nå som nasjonalt senter i statsbudsjettet, noe som viser hvor viktig senteret er blitt for Energidepartementet og regjeringen. Rapportene de utarbeider trekkes frem spesifikt frem i statsbudsjettet. Vi anser dette som et skritt nærmere en fast post på statsbudsjettet. Beløpet skulle gjerne vært større, så der må regionen jobbe videre sammen, sier Backer.
“Regjeringa legg til rette for vidare leiting, auka utvinning og utbygging av funn gjennom stabile og føreseielege rammevilkår. Me vil utvikle, ikkje avvikle, norsk sokkel. ”
Innen infrastruktur er det lyspunkter, men også utfordringer. Støtten til Nye veier øker noe, men kompenseres ikke for den store prisstigningen som har vært.
- Dette burde vært økt med om lag 1 milliard for at selskapet kunne fungert etter hensikten da det startet for ti år siden. Vi er imidlertid glade for at regjeringen tydelig støtter opp under selskapet, som har endret norsk veiutbygging der man får mer for pengene. Vi forventer at de holder fast på dette i forhandlingene med støttepartiene, sier Osmundsen.
Samtidig er manglende satsing for å innfase nullutslippsbusser et problem. I andre landsdeler merkes dette nå, men også i Agder er forhandlingene om nye avtaler i gang. Et krav fra staten er busser skal være nullutslipp. Disse er dyrere, men det kompenseres ikke.
- Vi risikerer vi kutt i tjenestene. Samtidig er vi forpliktet til nullvekst i bruk av privatbil. Dette er miljøpolitikk i bakvendtland, sier Osmundsen.
Bør unngå kompromisser
For store deler av næringslivet er det viktig at regjeringen holder fast om sin politikk innen olje og gass.
I en pressemelding fra Energidepartementet sier statsråd Terje Aasland:
- Regjeringa legg til rette for vidare leiting, auka utvinning og utbygging av funn gjennom stabile og føreseielege rammevilkår. Me vil utvikle, ikkje avvikle, norsk sokkel.
Nå blir det viktigste at regjeringspartiet i budsjettforhandlinger på Stortinget ikke inngår kompromisser med de partiene som vil stanse og bygge ned landets største næring, mener Backer:
- Energiministeren sier at leverandørindustrien trenger nye oppdrag framover for å opprettholde verdiskaping, kompetanse og sysselsetting. Og at det er avgjørende at kommer nye utbyggingsprosjekt. Derfor vil regjeringen - helt riktig - legge opp til videre leting, økt utvinning og utbygging av funn for å sikre stabile og forutsigbare rammevilkår, sier Backer.