Fyrverkeri i sør: Sabla Bra samlet den kreative bransjen igjen

Etter fem år i dvale var det i oktober comeback for Sørlandets kreative prisutdeling Sabla Bra.
NOSLEEPTILLBROOKLYN feirer prisfangsten under «Sabla Bra».
NOSLEEPTILLBROOKLYN feirer prisfangsten under «Sabla Bra».

Sabla Bra trakk over hundre mennesker fra reklame, design og kommunikasjonsbransjen til Haubitz Hall i Kristiansand. Her kom de for å feire faget, nettverket og regionens samlede kreative kraft. 

Det ble en kveld med både glede, stolthet og vennskapelig konkurranse. Arrangementet løfter frem det beste innen reklame, design og markedsføring fra Sørlandet. Et løft for hele regionen, mener styremedlem Malin Fransson i Sabla Bra.

- Dette er ikke bare en konkurranse, det er en samling for hele bransjen, et sted der konkurrenter også heier på hverandre fordi konkurranser som Sabla Bra løfter nivået i, og oppmerksomheten for, regionen vår, sier Fransson.

ANNONSE - ARTIKKEL FORTSETTER UNDER
ANNONSE - ARTIKKEL FORTSETTER UNDER

NOSLEEPTILLBROOKLYN tok storeslem

Kveldens store vinner ble byrået NOSLEEPTILLBROOKLYN, som sikret seg hele 21 priser – inkludert seks gull og Grand Prix. Byrået vant med kunder som EL-Proffen, Fjordkraft, Gjensidige, Cutters, Flyr, AKT, Sparebanken Sør, Hörmann og Skeiegruppen.

– Helt vanvittig! Vi er så utrolig stolte og takknemlige. Vi jobber med kunder over hele landet, men det er ekstra stas å vinne på hjemmebane, sier en jublende Cecilie Fosselie, daglig leder i NOSLEEPTILLBROOKLYN.

Styret i Sabla Bra: David Farias, Malin Fransson, Lasse Dollis Spilling, Lasse Mila (styreleder) og Erik Garaventa.
Styret i Sabla Bra: David Farias, Malin Fransson, Lasse Dollis Spilling, Lasse Mila (styreleder) og Erik Garaventa.

Vennskapelig konkurranse og felles løft

Det var tydelig at bransjen sette pris på å samles igjen med god stemning og raus applaus rundet bordene på Haubitz Hall. Byråer som Aptum, Innoventi, Moe & Co og Tress Design sikret seg også gull, mens Franssons eget PM360 kunne glede seg over sølv for «Ganske sikker?», en kampanje for Universitetet i Agder.

- Vi er utrolig glade for sølvet, nivået i år var skyhøyt, og en slik pris er god motivasjon til hele teamet og inspirerer oss til å jobbe enda hardere, sier Fransson, som til vanlig er daglig leder i PM360.

Et samlet Sørland med nasjonale ambisjoner

Sabla Bra har et mål om å vise at kreativt arbeid på Sørlandet holder nasjonalt nivå. Årets utgave bekreftet det, mener Fransson.

Juryen

Disse hadde en tøff jobb med over 100 bidrag på bordet:

Stein Simonsen (Anorak), Karl Martin Sætren (Mission), Marco Malbran (Publicis) designer Yann Bougaran og Dagmar Kollstrøm (Atyp)

- Sørlandet leverer kreativitet som bygger solide merkevarer, og vi konkurrerer ikke bare om priser, men om å løfte opp vårt fagmiljø og tiltrekke oss enda flere oppdrag og talenter utenfra, sier Fransson.

Og bransjen trenger ikke vente lenge på neste anledning: allerede i mai 2026 skal de beste jobbene for innværende år kåres.

- Dette er starten på et nytt kapittel. Nå skal Sabla Bra igjen bli en årlig tradisjon, et sted hvor vi møtes, diskuterer, konkurrerer og heier på hverandre, avslutter hun.