Cedra Norge etableres: Over 500 ansatte på plass fra start
Det nyetablerte selskapet har utspring fra tidligere miljøer i Deloitte og KPMG, og oppkjøpsfondet Adelis er blitt med på eiersiden. Cedra retter seg primært mot bredden av norsk næringsliv, de over 650 000 aktive virksomhetene som utgjør en stor del av landets verdiskaping.
På Sørlandet går mer enn 60 ansatte inn i det nye selskapet, fordelt på kontorene i Kristiansand, Grimstad, Mandal og Lyngdal. Oppstartsdagen ble en markering som flere beskriver som både stor og spesiell.
– Det er jo kjempespennende. Vi merker en disrupsjon i bransjen som aldri har skjedd før. Litt vemodig er det også, vi har vært i Deloitte i over 18 år. I går tenkte jeg: “Har jeg husket alt?” Og i dag: ny PC, ny mail og full restart. Men vi har samme kunder og gode kolleger, sier partner Siv Vøllestad Larsen.
Feiringen beskrives som svært vellykket:
– Det var fantastisk stemning, med konfettikanoner. De fleste ansatte på Sørlandet deltok. Først lokalt allmøte med taler, mozell og Cedra-merch, og deretter et nasjonalt møte med ledelsen, forteller hun.
Satser tungt på teknologi og lokal forankring
Cedra beskriver seg selv som «Norges mest erfarne start-up», og ambisjonene er høye. Selskapet ønsker å kombinere styrker fra lokalt entreprenørskap med investeringer i teknologi, kompetanse og mennesker.
– Med etableringen av Cedra vil kundene våre i enda større grad oppleve å få systemer og tjenester i tråd med deres behov og forventninger. Vi ser fram til å levere løsninger som i større grad er skreddersydd lokale virksomheter, sier Vøllestad Larsen.
Revisjonsbransjen har de siste årene blitt mer kapitalintensiv, særlig på grunn av behovet for nye digitale løsninger. Med Adelis som deleier får Cedra muligheten til å utvikle egne systemer, noe selskapet mener er nødvendig for å ta en ledende posisjon.
– Markedet er i bevegelse, og vi ser et tydelig behov for et miljø som både er lokalt og har muskler til å investere. Det er akkurat det vi bygger, sier partner Johan Stensholt.
Planlegger vekst på Sørlandet
I regionen er målet tydelig: Selskapet skal vokse raskt.
– Lokalt skal vi doble både omsetning og antall ansatte gjennom oppkjøp og rekruttering i løpet av få år. Vi skal være tett på næringslivet og skape en attraktiv plattform for å tiltrekke bransjens beste talenter, sier Vøllestad Larsen.