Legger Boen-gulv over hele verden
Sammen med markedsdirektør Finn Roger Opedal, og 21 andre ansatte, holder han til i kontorloka ler ved Topdalselva på Tveit, der parkettprodusenten har hatt tilholds sted helt siden 1641! Fabrikklokalene er der fremdeles de også, men siste rest av produksjonen ble lagt ned for fire år siden og flyttet til Litauen.
– Det er aldri moro å si opp ansatte, men det var dessverre helt nødvendig. Prosessen med å flytte produksjon til Litauen startet i 2001, dette var siste fase av utflyttingen. Skulle vi være konkurransedyktige på pris, måtte vi gjøre noe, forklarer Wåland, som har 20 år bak seg i bedriften.
SELGER TIL OVER 50 LAND
De aller fleste drar kjensel på merkenavnet med det samme. Boen har lange røtter i Kristiansand, og mange sørlendinger og nordmenn har et Boengulv hjemme. Men de siste årene har det vært ganske stille rundt parkettprodusenten, bortsett fra da Boen fusjonerte med sveitsiske Bauwerk i 2013, og ble til Bauwerk Boen Group.
– Boenprodukter omsettes i dag i mer enn 50 land i fire verdensdeler. I tillegg har vi salgskontorer i Norge, Tyskland, Litauen, England, USA og Kina, og et stort nettverk av partnere verden over, sier markedsdirektør Opedal.
Han er bedriftsledelsens ferskeste tilskudd, og startet i jobben for snaue fire måneder siden. Opedal ble mektig imponert da han kom til Boen.
– Ganske umiddelbart sa jeg at denne suksessen må vi fortelle flere om. Boen har alltid vært litt beskjedne. Helt til jeg kom, ler Opedal.
DOBLET OMSETNINGEN
For selv om konsernledelsen i Bauwerk Boen holder til i Sveits, sitter den norske ledelsen fremdeles på Tveit. Boen har doblet omsetningen de siste fem årene og omsetter i dag for rundt én milliard kroner i året. Bedriften er klart markedsledende i Norge, med en markedsandel på 26 prosent, i tillegg er den en av de største i bransjen i Europa.
– Det legges cirka 275 Boenstuegulv hver dag verden over. Det er ganske mange gulv, sier Thorleif Hals, visekonsernsjef i Bauwerk Boen.
SATSER I ASIA
I tillegg er Boen i ferd med å ta Asia med storm. I mars åpnet Wåland det nye Hong Kong-kontoret.
– I både Hong Kong og Kina går Boen for å være et high-endmerke, synonymt med kvalitet og eksklusivitet, på linje med Rolls Royce. Boen har vært det ledende importmerket i Hong Kong de siste 20 årene, forteller Wåland.
Boen er også her hjemme kjent for å være et tradisjonsrikt merke av høy kvalitet, men Wåland innrømmer at det er tøft å konkurrere i et marked som stadig presser fram billigvarianter.
– Det har ført til at vi har måtte satse enda mer offensivt på å bygge merket. Vi er mer sluttbrukerorienterte og opptatt av konsumentene, som i vårt tilfelle ofte er kvinner. Det er gjerne de som har siste ordet i valg av gulv, og det legger vi vekt på i markedsføringen vår, forklarer Wåland.
– Er det hemmeligheten bak suksessen?
– Vi har stort engasjement og god åpenhetskultur. I tillegg har vi gjort noen riktige grep på veien. Og så lenge vi har eiere som backer oss, ser vi muligheter for å vokse. Vi har ambisjoner, både i Russland og USA, forteller Wåland.