Hvordan bli en god kommunikatør
Det er mange fallgruver innen kommunikasjon, og det er mange samtaler som kan være tunge å gjennomføre og det er vanskelig å vite hvordan man går frem.
På kurset fikk deltakerne blant annet prøve seg på rollespill for å lære hvordan man gjennomfører veiledningssamtale og den "vanskelige samtalen".
Marianne Høyer-Jonassen Lolannd fra Merkantil- Service AS og Quang The Mai fra Get er to av deltakerne på kurset. De synes det var utfordrende, men lærerikt å sette søkelyset på dette.
- Det er vanskelig å vite hvordan man skal angripe de ulike situasjonene på en pedagogisk og ryddig måte. Det er veldig lett å trå feil i situasjoner hvor man har den "vanskelige samtalen", sier Høyer-Johannessen Loland.
Mai fra Get er enig, og mener at rollespill er lærerikt.
- Det er veldig bra å ha disse rollespillene for å lære seg noen kjøreregler for hvordan man kan legge opp slike samtaler, sier May fra Get.
Ifølge foreleser Andreas Aase er det for mange veldig lett å tre inn i en rådgivende rolle når man sitter i en samtale, i motsetning til veiledende rolle. Videre sier han at man i mange tilfeller kan få bedre resultater av å veilede.
- I motsetning til rådgivende samtale kan veiledende samtale ofte skape en følelse av å bli tatt på alvor, og at den som veiledes er i stand til å ta seg av sine egne vanskeligheter, skrive Aase i boken "Å lede mennesker". Her bruker han SIHO-logikken (se faktaboks) for samtaler.
"Å utvikle en felles virkelighetsforståelse er nøkkelen til alt utviklingsarbeid." (Kilde: boken "Å lede mennesker".)
FAKTA: SIHO-prinsippet bygger på følgende fire punkter: S- Situasjon Kartlegge aktuell situasjon I - Idédugnad Sammen finne flere løsninger på situasjonen H - Handlingsplan Legge en plan for hva som faktisk skal gjøres O - Oppfølging I etterkant. Konkret avtale om oppfølging skaper mer forpliktelse i forhold til handlingsplanen. |