SPENN
IT-gründer Beate Størkson startet sitt første selskap som 25-åring. Sju år senere solgte hun selskapet SaveIT, da hadde det en omsetning på 40 millioner kr i året, 28 ansatte og over 80 kunder. - Jeg trengte nye utfordringer, og ville bygge noe opp helt fra "scratch", forteller hun.
FOTO: Siv Dolmen

Hun effektiviserer bygg -og eiendomsbransjen

23.04.2016 | Tekst: Ingrid Michalsen. Foto: Siv Dolmen
IT-gründer Beate Størkson (40) kunne ingenting om data, og ville egentlig bli frisør. Men ungdommelig mot førte henne inn på EDB-linjen på videregående. Det er det smarteste hun har gjort.
- Det var pappa som foreslo det, at jeg skulle søke meg inn dit. «Det kan være greit å ha litt flere bein å stå på», sa han.

Året er 1991.  Beate Størkson er 15 år, og en av de aller første i klassen med en «personal computer». Hun låner pappas moped til jobben som frisørsassistent hos Reiduns Frisørsalong på Flekkerøya og planen er å utdanne seg til frisør. Men så var det den nyopprettede EDB-linjen hun oppdaget på utdanningsmessen. Den fristet jo litt?

- Jeg så det ikke der og da, men klart det var et viktig veiskille. Ingenting galt om frisører, men det hadde ikke vært noe for meg.

- Hva lærte du på de tre årene?

- Å jobbe beinhardt. Mens andre elever hadde 30 timers uke, hadde vi 38 timer. Ti timer data, åtte timer matte og fem timer fysikk i uken. Det var så vanskelig! Men det var aldri et alternativ å slutte.
Du tar et valg når du er gründer: Det er en livsstil, og du må ha tålmodighet

Startet som 25-åring

Hun smiler av minnet, og lener seg tilbake i sofakroken på kjøkkenet hjemme i huset på Ullern i Oslo.  25 år senere er Beate Størkson en suksessfull IT-gründer. Daglig leder og eier av selskapet Viscenario, en applikasjon som forenkler bygg og drift i bygg- og eiendomsbransjen. Bak seg har hun firmaet SaveIT, som hun startet i 2001, kun 25 år gammel. Da hun solgte firmaet seks år senere, til Software Innovation, hadde firmaet en omsetning på 40 millioner, 28 ansatte og 80 kunder.

- Jeg var klar for å gjøre noe nytt.  I SaveIT hadde jeg solgt en programvare som noen andre hadde utviklet. Jeg ville bygge opp noe helt selv.

- Du rakk både å bygge, og selge, et firma før du var 30?

- Jeg startet tidlig i arbeidslivet, da jeg var 21. Planen var egentlig å ta et par friår i Australia, men før jeg gikk ut fra Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH), hadde jeg fått fire jobbtilbud. Det ble for vanskelig å si nei til den muligheten.

[caption id="attachment_5814" align="alignnone" width="800"]beate_storkson05 - I store byggprosjekter er det utrolig mye dødtid. Forskning viser at 30 prosent av arbeidstiden på en byggeplass består i å vente. Denne dødtiden skal vi redusere, forteller Beate Størkson, om appen hun har utviklet som brukes av aktører i bygg - og eiendomsbransjen. [/caption]

Gjør seg bemerket

Hun omtales som landets eneste kvinnelig utvikler som jobber med fagapplikasjoner inn mot bygg – og eiendomsbransjen. Beate Størkson har gjort seg bemerket. Hun har vært nominert til IT-bransjens ODA-prisen, som tildeles kvinner som fremstår med tydelighet og fremmer andre kvinner i IT-bransjen, og var en av seks finalister i Innovasjon Norges Female Entrepeneur 2016.

- Jeg elsker å være kvinne i IT-bransjen og har bare opplevd positiv oppmerksomhet. Da jeg var sjef i SaveIT hadde jeg et veldig bevisst mål om å rekruttere inn kvinner. Du vet, hvis en kvinne sier hun kan noe, da kan du være sikker på at hun kan det. Hvis en mann sier det samme, kan du ikke være like sikker. Men det beste, det er å ha en god blanding av ulike mennesker på arbeidsplassen.

- Hvordan er det i bygg - og eiendomsbransjen?

- Helt topp! Jeg har aldri fått så mange klemmer som når jeg er ute på anleggsplassene og hører hvilke erfaringer de har med appen vår. Store arbeidskarer kommer bort og klemmer meg og takker for at jeg har lettet arbeidshverdagen deres. Det er ganske stort!

Kutter dødtid

Hun ler og demonstrerer med armene hvordan det ser ut. Da Beate og daværende forretningspartner, Janne Aas-Jakobsen, gjorde research før de startet Viscenario i 2012, fant de ut at bygg – og eiendomsbransjen i stor grad baserte seg på bruk av papir. «Her må det være mulig å effektivisere og flytte dokumenthåndtering og vedlikehold over på mobil og nettbrett», tenkte de to gründerne.

- Målet har vært å effektivisere prosessene og gjøre kommunikasjonen og informasjonsdelingen enklere og mindre tidkrevende.  I store byggprosjekter er det utrolig mye dødtid. Forskning viser at 30 prosent av arbeidstiden på en byggeplass består i å vente.

- Og der kommer dere inn?

- Ja.  Denne dødtiden skal vi redusere. Sagt helt enkelt: Appen vår sørger for at håndverker nummer to får beskjed med en gang håndverker nummer en er ferdig med sin oppgave, slik at han kan sette i gang med jobben sin.

Aas-Jakobsen valgte å slutte i firmaet i 2015. I dag er det Beate som sitter med ansvaret alene.  Viscenario hadde i fjor en omsetning på rundt to millioner kroner, og Beate regner med å doble omsetningen i år.

- Hvordan er det å drive alene?

- Det er både deilig og skummelt. Da Janne sluttet, var vi begge enige om at det var riktig, og vennskapet har vi beholdt. Men det blir jo mer arbeid å sitte med alt ansvaret alene. Samtidig tar du et valg når du er gründer: Det er en livsstil, og du må ha tålmodighet. Jeg er veldig utålmodig, så akkurat det er litt krevende.

Store ambisjoner

Hun ler og viser vei opp til kontoret sitt i tredje etasje av huset. Beate har valgt hjemmekontor.  Med to små barn i skolealder, er det en god løsning for familien på fire. Her, med utsikt ut over Oslo-fjorden i det fjerne, setter Beate seg ned hver morgen etter hun har sendt Marielle Rose (8,5) og Sebastian (snart 11) avgårde til skolen, og sagt «ha det» til mannen David, som jobber som salgssjef i Visma Consulting.

[caption id="attachment_5815" align="alignnone" width="800"]Beate har valgt å ha hjemmekontor i huset hjemme på Ullern i Oslo. – Det fungerer veldig godt med to små barn i skolealder. Når jeg har sendt dem av gårde til skolen, setter jeg meg ned her og ringer utviklerne mine i India på Skype. Foto: Siv Dolmen Beate har valgt å ha hjemmekontor i huset hjemme på Ullern i Oslo. – Det fungerer veldig godt med to små barn i skolealder. Når jeg har sendt dem av gårde til skolen, setter jeg meg ned her og ringer utviklerne mine i India på Skype.
Foto: Siv Dolmen[/caption]

- Det første jeg gjør når de har dratt, er å ringe utviklerne mine i Hyderabad i India. Jeg har 15 personer som jobber for meg der, og samarbeidet funker utrolig bra. Når du jobber med programutvikling er du avhengig av gode utviklere, det er kontinuerlig arbeid og hele tiden noe som skal testes, modifiseres, endres og oppgraderes.

- Hva er målet med appen, hvem bruker den?

- 5000 mennesker i bygg – og eiendomsbransjen, ikke bare i Norge, men også Sverige, USA og Nederland. Her i Norge er det flere store aktører på kundelisten, akkurat nå jobber jeg tett med Bundebygg. Målet på sikt er å bli et internasjonalt softwareselskap. Og jeg har planene klare for å nå dit.

Beates beste gründerråd:

Start noe du brenner for

- Å starte for seg selv betyr tøffe prioriteringer med tanke på familie, venner og egen fritid. Er jobben hobbyen din, tar den ikke energien fra deg. Snarere tvert imot!

Få med deg de rette folkene

- De trenger ikke være like deg, eller ha samme bakgrunn, men dere må utfylle hverandre og ha respekt for hverandre. Jeg skrev ned en liste på 50 navn før jeg startet SaveIT.

«Minimum viable start-up»

- Alt skal ikke være på plass i det du starter opp. Produktet skal testes og forbedres hele veien. Hva er minimum av det du tror kunden trenger? Har du tett kundedialog før, under og etter utviklingen av en funksjonalitet, så kommer du raskere opp med noe kunden kan bruke.

 
facebook