Gjensyn og gjenkjøp
– En geografisk konsentrasjon av bedrifter innenfor en næringssektor som samhandler med kunnskapsinstitusjoner og andre relevante
aktører for å fremme konkurranse- og innovasjonsevne.
2 Er klyngetanken spesielt sterk på Sørlandet?
– Det vet jeg ikke om det er grunnlag for å si. Men jeg tror mange er blitt inspirert av NODE, som var den første næringsklyngen fra landsdelensom ble tatt opp i Innovasjon Norges nasjonale klyngeprogram. Nå har vi fire klynger fra Sørlandet i dette klyngeprogrammet:
NODE, Eyde, Digin og USUS.
3 Hva har næringsklyngene betydd for Sørlandet?
– De har gjort landsdelen mer synlig på nasjonale arenaer. Sørlandsklyngene blir ofte trukket frem som best cases innen sine
sektorer. I USUS deltar bedrifter fra både Agderfylkene og Telemark.
4Hva er USUS sin målsetting?
– Visjonen er at 9 av 10 gjester til landsdelen skal komme tilbake, samt anbefale andre å ta turen. I overkant av 100 bedrifter innen reiseliv,
kultur- og opplevelsesbedrifter samarbeider om økt kunnskap, innovasjon og verdiskaping for å levere slik at det utløser gjenkjøp og økt lojalitet.
5Hvordan skal USUS nå målsettingen?
– Vi er i ferd med å nå målene i det nasjonale markedet. Derfor hever vi ambisjonsnivået, med større satsinger mot flere internasjonale markeder. Også her skal gjenkjøpsmodellen ligge til grunn.