SPENN
Morild-gründerne Lisa Østvedt Gustafsson og Siri Urdal Bakke. Morild Norway AS.

Foto: Kjell Inge Søreide

En lysende gründerbedrift

15.11.2015 | Erik Vigsnes og Anne S. T. Johnsen
Gründerne i Morild Norway har funnet sin nisje i motebransjen; smarte klær med refleks i. Kanskje ikke høysesong i juli, men nærmere jul. Men gode resultater i fjor og mål om 5,5 mill i omsetning i år lyser godt opp i juli.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Med en årsomsetning i 2014 på nærmere fire millioner kroner ser gründerne Siri Urdal Bakke og Lisa Østvedt Gustafsson lyst på fremtiden. De to driver den lille kristiansandsbedriften Morild Norway sammen med selgeren Øyvind Østvedt.

– Det er helt fantastisk hvor godt refleksproduktene våre er mottatt. Vi vokser hele tiden, og nå er vi i ferd med å komme inn på det internasjonale markedet, sier Siri Urdal Bakke og Lisa Østvedt Gustafsson.

De viser fram luer, sjal, skjerf, ponsjoer, sydvester – alle med refleks. Refleksen er strikket inn, vevd inn, det er refleks i paletter og på sydvester og skinnhansker er refleksen elegant trykt på.

– Vi får foreløpig alt produsert i Østen, men er i dialog med Mandal Veveri om å lage sjal og skjerf. Vi utvider produktspekteret hele tiden og vi fornyer oss. Det er viktig, sier Østvedt Gustafsson.

GÅR UTENLANDS
Da de etablerte seg i 2011, hadde de fem forhandlere. Nå har de 130 fordelt over hele landet. Og i fjor ble det solgt 16 500 plagg og omsetningen var på 3,86 millioner kroner.

– Målet i år er en omsetning på 5,5 millioner kroner. Vi tror det er mulig å øke omsetningen i Norge til 20 millioner kroner. Potensialet i utlandet er minst like stort som i Norge, sier Urdal Bakke.

Morild Norway er i ferd med å bli internasjonal, og i den forbindelse fikk bedriften støtte fra Innovasjon Norge.

– Vi er svært takknemlige for den drahjelpen. Vi søkte også om støtte under etableringen, og da brukte vi mangfoldige timer på en søknad og fikk nei. Avslaget førte til at vi tok en pause, men vi gav oss heldigvis ikke. Vi satset sparepengene våre, sier Østvedt Gustafsson og råder andre til å være modige – og ikke bruke for mye tid på søknader i startfasen.

– Det er våre beste råd til de som ønsker å etablere egen bedrift. Ha tro på produktet, sjekk markedet og sats på at bedriften skal gå rundt uten økonomisk støtte, sier Østvedt Gustafsson.

MARKEDSFØRING
Hun råder også andre gründer-kvinner til å være aktive i Kvinnovasjon Sørlandet og i Innoventus.

– I tillegg har vi hatt glede av treff i regi av Næringsforeningen. Det er flott at foreningen øker innsatsen for gründermiljø. Som nyetablerer er det helt nødvendig å lufte nye ideer med andre. Det er også viktig å bruke sosiale medier til å fortelle om selskapet og produktene. Det har vi vært bevisst på, sier Siri Urdal Bakke og Lisa Østvedt Gustafsson.

Anita S. Dietrichson, direktør i Næringsforeningen for Kristiansandregionen er imponert over det gründerne av Morild Norway har fått til.

– De har hatt tro på ideen sin ogikke gitt opp. Nå trenger de kapital for å ta sine produkter utenlands, og det er en av mange utfordringer gründere møter. Vi i Næringsforeningen ønsker å bidra til å samle alle initiativ knyttet til økt nyskaping og etablering, sier Dietrichson.

RESSURSGRUPPE
Nå trapper Næringsforeningen opp arbeidet med å bygge entreprenørskapskultur og innovasjon i næringslivet. Tidlig i høst er en ny medarbeider, Runar Brøvig, på plass i lokalene i Østre Strandgate. Han har tidligere jobbet i Innovasjon Norge og skal ha som en av sine oppgaver å bygge opp en ressursgruppe for nyskaping og etablering. Det skal meisles ut strategi og målsetting.

– Kristiansand kommune og knutepunktkommunene har som ett av sine mål i strategisk næringsplan at kristiansandsregionen skal være blant Norges mest innovative. Vi har deltatt i dette arbeidet og forpliktet oss til å bidra, sier Dietrichson.

Målet er ambisiøst. Tall fra NHO viser at innovasjonskraften i Kristiansandsregionen er redusert de siste årene. Dagens virkemiddelapparat for nystartede virksomheter er uoversiktlig. Næringsforeningen ønsker å være et bindeledd mellom gründere og de mange offentlige og private aktørene som tilbyr rådgivning, kapital og kompetanse.

– Vi skal være en medspiller for å løfte nyskaping og innovasjon i regionen, sier Dietrichson.
facebook