Åtte nye bedrifter miljøsertifiserte
Satser offensivt
En av de disse var Røinås Bilforretning. De har valgt å satse offensivt på miljøtiltak.
- For oss har bevisstgjøring av de ansatte vært noe av det viktigste så langt. Selskapet har hatt mange av tingene som kreves for sertifisering på plass fra tidligere, men bevisstgjøring om forbedringspotensialer har vært sentralt i arbeidet, og vi ønsker å bruke miljøsertifikat som bevis for at vi tar miljøansvar, sier Annvor Stokka, Meltevik, økonomisjef og miljøfyrtårnansvarlig i Røinås bilforretning.
Meltevik nevner videre at temaet miljø er i tiden – og at de i større grad opplevd at leverandører krever miljøsertifisering. For Røinås var det å bli miljøsertifisert derfor viktig for fortsatt å kunne levere anbud og være aktuell leverandør.
Flere tiltak
Blant tiltak bedriften har iverksatt, har de satt opp følgende satsingsområder framover:
- Gjennomføre tiltak for å spare energi, herunder bytte fasadeplater på forretningen - for å få varmere lokaler og mindre forbruk til oppvarming
- Flyreiser reduseres til et minimum.
- Redusere papirutsendelser til kunder, heller bruke e-post og sms
- Flere tiltak på arbeidsmiljøet, delsponser treningsabonnement, bedriftshelsetjeneste.
[caption id="attachment_5247" align="alignnone" width="800"] F.v. Ordfører Harald Furre, Eirik Vigsnes, eier og styreleder i Mediepartner,Rune Bjerregaard, daglig leder i Netped, Grethe Broen, leder marked og kommunikasjon i SiA, Maj-Britt Johansen, grafiker i Bjorvand&co, Ida Rosåsen, prosjektleder i Aptum kommunikasjon, Christian Pilgaard, kjøkkensjef på Klubben selskapslokaler, Amir Shafei fra Klubben Selskapslokaler, Annvor Stokka Meltevik, økonomiansvarlig hos Røinås bilforretning, og Atle Frivold, assisterende direktør i Kreditorforeningen.[/caption]
De sju andre bedriftene som har deltatt i prosjektet, og som onsdag mottok diplom var Studentsamskipnaden i Agder, Klubben selskapslokaler, Aptum Kommunikasjon, Bjorvand & Co, Mediepartner, Netped og Kredtiforforeningen. I løpet av den times lange seansen på Grønt Senter, var det speed-intervju med alle de åtte bedriftene. Og flere var ærlige på at de hadde fått noen a-ha-opplevelser underveis i prosessen.
Tidligere synder
- Før vi ble miljøsertifiserte hadde vi kun én søppelbøtte på huset. Nå har vi skjerpet oss, og er blitt ordentlig flinke på kildesortering. Det har tatt tid å få innarbeidet tiltakene i de daglige rutinene, men nå begynner det å sitte, fortalte Ida Rosåsen, prosjektleder i Aptum Kommunikasjon.
Også Eirik Vigsnes, styreleder og eier i Mediepartner, erkjente at de nok ikke hadde vært klar over hvor mye søppel de produserte.
- Når du må veie, og måle, så ser du plutselig hvor mye du kaster. Det var overraskende - og nyttig, å se, for da blir du mer bevisst på det, forklarte Vigsnes.