Medlemsnytt
Stormberg topper kåringen "Sustainable Brand Index". Foto: Stormberg

Stormberg til topps i kåring

17.03.2022
For fjerde år på rad er Stormberg bransjevinner i Europas største forbrukerundersøkelse om bærekraft, Sustainable Brand Index.
 
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Vi vil takke våre kunder og folket for tilliten. Det er en ære å bli ansett som bransjens mest bærekraftige, det inspirerer oss i det videre arbeidet, sier daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen. 

Til sammen har 11.600 forbrukere vært med på å vurdere 265 norske merkevarer med tanke på deres arbeid for å nå FNs bærekraftsmål. Uavhengig av bransje kom Stormberg på en sjette plass. 

- Bærekraft er en av våre viktigste verdier, og det er noe vi jobber med hver dag. Vi har ført klimasporsanlyser for alle våre produkter i mer enn 13 år, og jobber hele tiden med å redusere utslipp og se etter forbedringer. Det handler om alt fra å redusere matsvinn i lunsjen til å øke andelen med resirkulerte materialer i våre produkter. Dersom vi alle gjør litt kan vi få til mye sammen, sier Nilsen. 

Tidligere i år ble turtøyprodusenten fra Sørlandet også kåret til Norges fremste på sosiale innovasjoner.  

 - I innovasjonsåret 2021 har en rekke virksomheter flyttet sine ressurser og innovasjoner over til panikkinnovasjoner for å overleve. Når Stormberg ikke har noen vesentlige endringer i opplevd innovasjonsevne, relativ attraktivitet, og kundelojalitet fra året før, tyder dette på en kraftig forretningsmodell med fokus hvor det skal være: hos kundene, sa Tor W. Andreassen, Professor ved Norges handelshøyskole da han delte ut prisen.

Han har tidligere sagt dette om Stormberg:

- Stormberg har jeg, som konsument og forsker, alltid beundret for deres sosiale og samfunnsmessige engasjement. Det spesielle med Stormberg er at de i tillegg til å være kommersielt innovative også oppleves som «en god nabo» gjennom sine miljø og samfunnsmessige innovasjoner. I dagens markeder er dette noe som vil bli tillagt økt betydning og gjør at Stormberg oppleves som attraktive i markedet.
 

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index er Europas største merkevarestudie om bærekraft, og har blitt gjennomført i Norge siden 2013. Studien har som mål å fremheve bærekraft, og spre og øke kunnskapen om dette. I 2022 har nær 70.000 personer blitt intervjuet og omlag 1.500 merkevarer i Europa er vurdert. I Norge er 265 merkevarer rangert. Målgruppen for studiene er personer mellom 16 og 70 år i de ulike landene. Utvalget er representativt for befolkningssammensetningen i landene.
Les mer her!
facebook