Lanserer plattform for utveksling av godsoppdrag
Ifølge Vere skal plattformen hjelpe transportører gjennom hverdagens «topper og bunner», hvor fraktkapasiteten til en transportørs bilpark ofte varierer. Dette arbeidet foregår i dag gjerne over telefonsamtaler og mail, noe som kan være ineffektivt og uoversiktlig.
Støtte for fakturering og avregning
I tillegg til godsutveksling og megling skal Swipload ta seg av arbeid knyttet til fakturering, avregning og utbetaling til hver enkelt transportør.
– I dag går det gjerne opp mot to måneder fra en transportør har gjennomført et godsoppdrag til oppgjøret for transporten er på transportørens konto. Swipload skal derimot avregne og utbetale oppgjør tre ganger per måned til transportørene, sier Vere.
Han forteller videre at Swipload også gjør at transportøren hele tiden vet prisen på transporten de utfører, noe som ikke alltid er tilfellet i dag.
Bekjemper økende samferdselsproblem
Omtrent en av tre lastebiler langs norske veier kjører i dag uten last. Slik «tomkjøring» er et stort problem både for transportbransjen og miljøet.
– Tomkjøring er i prinsippet lite effektiv kjøring som fører til unødvendige utslipp. Her kan Swipload bidra til at transportører finner godsoppdrag de ellers ikke ville funnet, slik at tomkjøringen kan minske. Dette er positivt for miljøet, da veitransporten vil bli mer effektiv, samtidig som transportøren øker inntjeningen, forklarer Vere.