Anne-Siv Johannessen fra Coloss Invest fikk prøve AR- og VR-briller for første gang. Her med AR-briller på.

Virtuell virkelighet i byggebransjen

16.03.2018 | May Baagøe Broughton
Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) er to teknologier som ble belyst under første samling av Digitaliseringsskolen 2018.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Ifølge Aleksander Ribe i Rambøll kan man med ved hjelp av VR-briller gå der det ellers er vanskelig å komme til. VR lar seg ikke begrense av verken geografiske hindere eller tid.

- Vi bruker AR og VR i prosjekter for å forbedre kommunikasjon og engasjere publikum. Det ble tidlig en suksess å bruke dette i folkemøter. Nå får publikum et innblikk i planene på en måte som aldri har vært mulig tidligere, forteller Ribe.

Det siste året har de også begynt å bruke teknologien på byggeplassen. Blant annet på GOL Digibygg, prosjektet til Statsbygg hvor målet er å levere alle planer helt uten plantegninger.

- Det er utrolig kult å se hvordan teknologier man kun har hørt om perifert, bli tatt i bruk. Selv små bedrifter som oss kan benytte oss av dette. Vi må henge med i utviklingen,, sier Anne-Siv Johannessen, daglig leder og medeier i Coloss AS.

Coloss AS utvikler og totalrenoverer bygg med utviklingspotensiale, og Johannessen fikk for første gang prøve AR- og VR-briller. Ifølge henne er dette teknologi som definitivt er aktuelt å ta i bruk i bedriften.

- Siden vi totalrenoverer bygg, er det en super måte å vise hvordan leiligheten kan se ut til slutt og på den måten gjennomføre forhåndssalg. I tillegg kan det også være noe vi kan bruke i visningsleiligheter ved utleie, sier Johannessen.

[caption id="attachment_11965" align="alignleft" width="408"] F.v.: Morten Knutsen, Audun Finnestad fra PwC, Fredrik Grindland og Helene Damman fra Bouvet og Kim Jarno-Kristiansen fra Egde Consulting.[/caption]

Et samarbeid på tvers

Digitaliseringsskolen er et samarbeid mellom Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Bouvet, PwC og Egde Consulting, og til tross for at det kjempes om de samme kundene ser aktørene dette som en viktig arena og samarbeide på.

- Størsteparten av digitalkompetanse-miljøene finnes på Østlandet.  Derfor er det viktig å synliggjøre den digitale kompetansen som finnes på Sørlandet som totalt sett er betydelig og som gir virksomheter tilgang til kortreist digital kompetanse, sier Fredrik Grindland, rådgiver hos Bouvet.

- Vi mener det er viktig med en arena for inspirasjon, deling og læring innenfor det digitale.  Vi kan bidra til en felles referanseramme som kan brukes videre både internt hos bedriftene som er med, og på tvers av virksomhetene som er med. Da kan det kanskje bidra litt til å styrke regionen innen digitalisering, sier Kim Jarno-Kristiansen, leder for tjeneste og leveranse hos Egde Consulting.

Samlingen torsdag 15. mars var en av i alt fire samlinger i årets Digitlaiseringsskole som tar for seg ulike aspekter og

 

 

Fakta om Digitalseringsskolen:

Kurset tilbyr praktisk rettet erfaringsbasert kompetanseheving og inspirasjon for virksomheter i regionen. Gjennom fire samlinger er målet å dele kunnskap og gi flere virksomheter muligheten til å utvikle seg i takt med digitale forventninger og nye forretningsmodeller.

Er tilrettelagt både for privat og offentlig sektor med fokus på leder- og mellomlederutfordringer. Deltagerne vil få mulighet til å treffe andre ledere som jobber med digitalisering slik at de kan dra nytte av hverandres erfaringer og bygge nettverk.

Programmet er lagt opp slik at du kan melde deg på en eller flere samlinger for å ha faglig utbytte.  Det legges opp til gruppearbeid mellom hver samling. De som melder seg på hele programmet og deltar aktivt i gruppearbeidet vil derfor få størst utbytte av Digitaliseringsskolen.
facebook

Relaterte saker