Medlemsnytt
Daglig leder i SunSense Vidar Mortensen under presentasjonen i finalen. Foto: Teodor Baade Bjerrang

SunSense til finalen i nordisk konkurranse

25.10.2016 | May Baagøe Broughton
Sørlandsbaserte SunSense AS gikk i forrige uke videre til finalen i nordisk konkurranse i forretningspitch.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Pitche-konkurransen "100 pitches" er en del av Oslo Innovation Week, som ble avholdt 17.-21. oktober. Her var både norske og nordiske tidligfase-selskaper invitert til å delta, og for å komme til finalen måtte man først presentere selskapet og forretningsideen sin i en søknad. De utvalgte selskapene måtte deretter gjennom ulike kvalifiseringsrunder for å gå videre til finalen.

- Vi ble gjort oppmerksom på konkurransen via Oslo Medtech Cluster som inviterte sine medlemmer til å sende inn ideer helt på tampen før finalen. Nærmest for gøy sendte vi inn vårt forslag og da vi ble plukket ut til semifinalen i Oslo måtte vi bare hive oss rundt, forteller Vidar Mortensen, daglig leder og en av gründerne bak SunSense AS.

- Det er klart at hjertet banker litt ekstra når du skal opp på scenen foran hundrevis av mennesker og blant andre DNB-sjef Rune Bjerke sitter og skal bedømme prestasjonen din, forteller Mortensen.

Viktig å synliggjøre seg

Det var selskapet "Home Control"  som til slutt ble utropt til vinner, og selv om SunSense AS ikke nådde helt til topps denne gangen, er slike erfaringer svært relevante, ifølge Mortensen.

- Å trene på å presentere selskapet og ideene sine på en presis og målrettet måte er noe av det viktigste man kan gjøre. Det gir stor verdi i mange ulike sammenhenger. Noe av det mest nyttige er faktisk hvordan slike utfordringer gjør at man må arbeide ekstra målrettet og sammensveiset i forkant, understreker Mortensen.

- Den soleklare oppfordringen til alle gründerselskap er derfor å finne relevante konkurranser og arrangementer - og komme seg ut! Man lærer utrolig mye av å se på andre, får verdifulle kontakter og videreforedler sine egne ideer, lyder oppfordringen fra Vidar Mortensen i SunSense AS.

Brukes av sykkellandslaget

Det norske sykkellandslaget i VM i Doha benyttet seg av SunSense produktet for å måle solstrålingen på syklistene.

- Samarbeidet med sykkellandslaget er veldig verdifullt fordi vi får prøvd ut teknologien vår under svært krevende forhold og av svært krevende brukere. Ett av våre viktige kundesegmenter er idrettsutøvere som tilbringer mye tid ute, og her finnes det jo en mengde forskjellige grener og disipliner.

Er dere i kontakt med investorer som kan bidra til at SunSense kan bli en internasjonal suksess?

- Ja, vi forbereder så en større emisjon som vil sette oss i stand til å gå ut i markedssegmenter internasjonalt. Vi er allerede i kontakt med både norske og utenlandske investormiljø og vil i samarbeid med disse finne den riktige kombinasjonen av kapital, kompetanse, og nettverk.

Hva er det så som skal til for at SunSense får et internasjonalt gjennombrudd?

- Det viktigste for oss er å være flinke til å definere kundesegmenter og deretter arbeide maksimalt målrettet med disse. Idrettsutøvere har vi allerede nevnt; småbarnsforeldre er et annet eksempel. Vi utvikler i tillegg egne løsninger for proff- og HMS-bruk. Ved å bruke forskjellige budskap til ulike grupper, bygger vi flere muligheter på samme plattform. Noen vil være mest opptatt av å ikke bli solbrent, mens for andre vil vi fokusere på skjønnhet, motvirke tidlig aldring av huden og velvære.

 

Om SunSense

SunSense utvikler fremtidens solbeskyttelse gjennom en kombinasjon av egenutviklede UV-målere, SunSense app som gir deg løpende tilbakemelding på hvor lenge du har vært i solen og hvordan du best kan beskytte deg, samt høykvalitets solkremer/hudpleieprodukter.
facebook

Relaterte saker