Stormberg til topps i bærekraftskåring
Forrige uke ble resultatene fra Europas største forbrukerundersøkelse om bærekraft, Sustainable Brand Index, offentliggjort. Stormberg er kåret til best i bransjen av det norske folk.
Samlet sett ble Stormberg vurdert som det nest mest bærekraftige selskapet i Norge, rett bak Tine, som ble kåret til Norges mest bærekraftige.
Nilsen Ekbeg forteller at Stormberg er det selskapet som lengst har ligget på topp i målingen. Alle de syv årene undersøkelsen har vært gjennomført i Norge har turtøyprodusenten vært blant topp tre. I 2019 ble hele 233 norske merkevarer vurdert av folket.
[caption id="attachment_14104" align="alignleft" width="159"] Hege Nilsen Ekberg er daglig leder hos Stormberg. Foto: Stormberg.[/caption]
- Bærekraft er en av våre viktigste verdier, og det er noe vi jobber med hver dag. Vi har vært klimanøytrale i mer enn 10 år og leter hele tiden etter hvordan vi kan bli bedre. Klima- og miljøutfordringer er noe vi må løse sammen, og dersom alle gjør litt kan vi få til mye sammen, sier Ekberg.
Turtøyprodusenten er også kjent for sin rekrutteringspolicy der 25% av de som ansettes skal være personer som normalt havner utenfor arbeidslivet. Videre har Stormberg engasjert seg i etisk handel og arbeidet for et mer transparent næringsliv.
Slik ble studien gjennomført:
Sustainable Brand Index er Europas største merkevarestudie om bærekraft, og har blitt gjennomført i Norge siden 2013. Studien har som mål å fremheve bærekraft og spre og øke kunnskapen om dette. I 2019 har i alt rundt 50 000 personer blitt intervjuet i Norden og Nederland, 7700 av dem i Norge. Målgruppen for studiene er personer mellom 16 og 70 år i de ulike landene. Utvalget er representativt for befolkningssammensetningen i landene. Les mer her: https://www.sb-index.com