Stormberg ser på eksport til Kina
Ny livsstil
Ifølge Stormberg endrer den raskt voksende middelklassen i Kina livsstil, og helgene blir i økende grad fylt med natur og idrettsaktiviteter. Markedene for sportsklær og fottøy, helse, fritid og utdanning, vokser med 25-40 prosent årlig, skriver Innovasjon Norge på sine nettsider. Sport er på vei til å bli en livsstil, og oppfattes i økende grad som en kulturopplevelse blant kinesere.
Ekberg sier at Kina lenge har vært et foregangsland digitalt, og det har vært utrolig lærerikt å følge utviklingen der.
- De siste årene har middelklassen vokst kraftig, og de ser nå mot nordiske merkevarer. I samarbeid med Innovasjon Norge ser vi på muligheten for å gå litt mot strømmen og satse i Kina. En spennende utfordring som jeg tror vil kunne løfte Stormberg videre, sier hun.
Kompetanse om markedet
Innovasjon Norge har startet programmet «Global Growth Sports & Leisure China», som hadde sin første samling denne uken. Sammen med et utvalg norske selskap deltar Stormberg i programmet som har til hensikt å bidra med markedskompetanse slik at norske virksomheter raskere kan realisere sine ambisjoner i Kina.
Nilsen Ekberg forteller at innovasjonstakt er viktig i Stormberg.
- Retailbransjen er i endring, og det siste året har vi satt i gang flere nye prosjekt for å møte kundene våre på best mulig måte. Vi har oppgradert plattformen til nettbutikkene, noe som gjør oss i stand til å tilby mer funksjonalitet og forbedre opplevelsen til kunden. Om kort tid setter vi også i gang med "Click and Collect" i flere av butikkene våre, sier Ekberg.
Sport- og fritidsmarkedet i Kina forventes å nå en omsetning på 470 mrd USD innen 2025, ifølge tall fra Statista.