Medlemsnytt
Daglig leder hos Stormberg, Hege Nilsen Ekberg, sier at en av fordelene med å utvide til Kina er at de har produksjonen der

Stormberg ser på eksport til Kina

14.06.2019 | May Baagøe Broughton
Turtøyprodusenten med hovedkontor i Kristiansand ser nå etter nye internasjonale markeder for sin nettsatsing, og Kina står høyt oppe på listen.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Kina er et spennende land, og verdens største ehandelsmarked. Vi har lenge hatt Kina under lupen, og ser at det de siste årene har blitt et større fokus på helse og livsstil, og på bærekraft. Timingen for å ta skrittet videre er god, sier daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg.

Ny livsstil

Ifølge Stormberg endrer den raskt voksende middelklassen i Kina livsstil, og helgene blir i økende grad fylt med natur og idrettsaktiviteter. Markedene for sportsklær og fottøy, helse, fritid og utdanning, vokser med 25-40 prosent årlig, skriver Innovasjon Norge på sine nettsider. Sport er på vei til å bli en livsstil, og oppfattes i økende grad som en kulturopplevelse blant kinesere.

Ekberg sier at Kina lenge har vært et foregangsland digitalt, og det har vært utrolig lærerikt å følge utviklingen der.

- De siste årene har middelklassen vokst kraftig, og de ser nå mot nordiske merkevarer. I samarbeid med Innovasjon Norge ser vi på muligheten for å gå litt mot strømmen og satse i Kina. En spennende utfordring som jeg tror vil kunne løfte Stormberg videre, sier hun.

Kompetanse om markedet

Innovasjon Norge har startet programmet «Global Growth Sports & Leisure China», som hadde sin første samling denne uken. Sammen med et utvalg norske selskap deltar Stormberg i programmet som har til hensikt å bidra med markedskompetanse slik at norske virksomheter raskere kan realisere sine ambisjoner i Kina.

Nilsen Ekberg forteller at innovasjonstakt er viktig i Stormberg.

- Retailbransjen er i endring, og det siste året har vi satt i gang flere nye prosjekt for å møte kundene våre på best mulig måte. Vi har oppgradert plattformen til nettbutikkene, noe som gjør oss i stand til å tilby mer funksjonalitet og forbedre opplevelsen til kunden. Om kort tid setter vi også i gang med "Click and Collect" i flere av butikkene våre, sier Ekberg.

Sport- og fritidsmarkedet i Kina forventes å nå en omsetning på 470 mrd USD innen 2025, ifølge tall fra Statista.
facebook

Relaterte saker