Medlemsnytt
Sørlandet var sterkt representert på verdens største mat - og reiselivsmesse, Grüne Woche i Berlin. Arrangementet pågikk fra 20. - 29. januar. (Foto: Cheryl Macdonald)

Sørlandsk suksess på verdens største matmesse i Berlin

02.02.2017 | Cheryl Macdonald
Den norske standen ble kåret til beste gourmetstand, utsolgt for varer og økt omsetning. Det er oppsummeringen etter 10 dager med promotering av Sørlandet og Norge, under Grüne Woche i Berlin nylig.
 

Det er andre gangen at en delegasjon fra Sørlandet deltar, denne gang med 40 lokale matprodukter og 17 utstillere, deriblant Dyreparken, Reinhartsen, Ellitsgaard, Jens Eide, Nøgne Ø og Qvart Ølkompagni.

- Den Sørlandske standen var veldig proff. Det så vi både på måten den var drevet på, kontakten de fikk med publikum, omsetningen og ikke minst kvaliteten på smaksprøvene og kokkene, sier Anja Fallan Gustavsen fra Innovasjon Norge.

Hun er prosjektleder for hele den norske standen som Sørlandet deltok på. Sørlendingene var gode i fjor også, men de har tatt med seg erfaring fra i fjor og blitt ennå bedre og det merkes, forklarer Fallan Gustavsen.

Hvorfor satse på lokalmat?

I 30 år har Norge deltatt på Grüne Woche og det er landbruksdepartementet som står bak den norske paviljongen. De siste årene er det lokalmat som konsept som skal selge Norge til tyske turister. Og statistikk fra Innovasjon Norge sin årlige turistundersøkelse, viser at det er et klokt grep.

Etter norgesferien mener hele 86 prosent av tyskerne at Norge er et egnet sted for gode matopplevelser og lokale spesialiteter. Når vi har spurt potensielle norgesturister i Tyskland – som ennå ikke har vært her på ferie – så mener 73 prosent  det samme. I 2013 trodde 66 prosent at Norge var et sted for gode matopplevelser. Det betyr at omdømmet blir stadig bedre og at markedsføringen av norsk lokalmat og drikke fungerer i Tyskland, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge hos Innovasjon Norge.

Hun var en av flere som holdt foredrag under Regiondagen i Berlin. Denne fagdagen deltok en rekke fra Sørlandet, fra det offentlige, lokalmataktører, bransjefolk og fra organisasjoner som Bondelaget og USUS.

- Når vi ser at lokalmat er en "reason to go", er det viktig at vi får frem alle de dyktige aktørene våre. Selv om de kanskje ikke er i flertall, så er den type turister som vil oppleve genuin lokal mat, de som gjerne legger igjen mer penger enn andre. Derfor er de viktige å markedsføre seg mot. #SpisSørlandet er nettopp et slikt grep og i Berlin lanserte vi et helt nytt rundreise-kart med blant annet en mat-rute på. For å gjøre det lettere å finne de gode mat-stedene. For de finnes på Sørlandet, forteller Heidi Sørvig, daglig leder for USUS/VisitSørlandet.

Skape nettverk lokalt

- Kanskje det viktigste for de som var med til Berlin er det nettverket de blir en del av. De blir kjent med hverandre og slik kan nye samarbeid og nye produkter dukke opp. Vi har for eksempel et samarbeid med Røyland Gård og snakker med andre nå, som direkte følge av at vi var med i fjor., forklarer Roy Byremo, spiserisjef i Dyreparken.

– Bare vent i løpet av 2017 vil vi lanserer nye produkter sier han med et hemmelighetsfullt smil.

- For deltagerne er nettverk i egen region nok det viktigste. Men satsingen på lokalmat sees også på som god distriktspolitikk og kan være viktig for å sikre arbeidsplasser på små bruk, som vi har mange av på Agder, forklarer Terje Damman, fylkesordfører i Vest-Agder.

De to fylkeskommunene støttet prosjektet og sammen med Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder og Innovasjon Norge Agder, bidro til at Sørlandet kunne delta.

Dyktig lag som representerer Sørlandet

- Kokkene våre, under ledelse av Solveig Aagaard Svahnström,  kommer fra Rosfjord Strandhotell (Lyngdal), Lindesnes Havhotell (Lindesnes) og Boen Gård  og Bønder i Byen (Kristiansand).  De har jobbet på så flotte spisesteder som Bagatell, Frognerseteren, Kulinarisk Akademi og Måltid for å nevne noen. Nå jobber de på Sørlandet og er kanskje en godt bevart hemmelighet vi godt kan spre, mener Damman.

I tillegg hadde de også med to kokkelærlinger.

- Når vi i tillegg har produsenter som leverer topp produkter og Øyvind Neset fra Agder Matforum, som har oversikt over hva som fins av lokalmat i regionen, så blir resultatet fantastisk bra. Det ble lagt merke til i Berlin. Vi har mye å være stolte av i vår region, mener fylkesordfører Terje Damman, som håper stoltheten kan spre seg her hjemme.
facebook

Relaterte saker