Hos Fiskeeksperten Reinhartsen kan du få varene levert hjem på døra. Foto: Reinhartsen

Slik kan du hjelpe det lokale næringslivet

18.03.2020 | Margrethe Saga
Koronaviruset rammer det lokale næringslivet hardt, og mange mistet levebrødet over natta. Det finnes flere måter å hjelpe ulike aktører gjennom krisen.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Vi er forberedt på at bedrifter ikke klarer seg gjennom denne perioden, og derfor er det ekstremt viktig at man er bevisst på å investere i det lokale næringslivet. Det har aldri vært mer viktig enn det er nå, sier Heidi Sørvig, daglig leder i Kvadraturforeningen.

Deres medlemsbedrifter er hardt rammet av koronaviruset, og mange drivere har kommet opp med kreative løsninger for å unngå konkurs.

Fiskemiddag på døra

- Vår drift er sammensatt, og den delen som leverer til hotell- og restaurantbransjen har ramlet helt sammen. Der gikk vi fra 100 til 5 prosent omsetning over natta, forteller Reidar Fredriksen, daglig leder i Reinhartsen.

De har to utsalgssteder, hvor de nå arbeider hardt for å holde omsetningen oppe.

- Foreløpig har vi klart å holde tallene fra i fjor på omsetning! Det som er vanskelig er å nå ut til folk med at vi faktisk har åpent. Mange tror hele byen er stengt, men det er den jo ikke.

Hos Reinhartsen har de nå både hjemlevering og mulighet for drive-in.

- Vi pakker varene klare, også kjører vi dem enten ut eller så kan folk komme hit og hente dem. Veldig mange har satt pris på dette, og hjemlevering gjelder også for de som er i karantene. Da kan vi sette fra oss varene, også henter de dem utenfor. Vi må gjøre vårt beste for å komme gjennom dette, og vi ser situasjonen an time for time, forteller Fredriksen.

Mange vil ha elsykkel

- Vi kjører ut og har privatvisninger hjemme hos folk. Vi åpner også butikken for en og en kunde dersom noen ønsker det, det er bare å ringe, forteller Børge Hoem, daglig leder hos Sykkelguttane.

Han forteller om strenge tiltak for å hindre smitte.

- Vi har vaska ned hele butikken og desinfiserer dørhåndtak og flater ofte, sånn at vi minimerer risikoen for smitte. I tillegg har vi delt de ansatte inn i to ulike grupper, sånn at dersom en blir smittet blir ikke alle det.

Hos Sykkelguttane går driften foreløpig greit, til tross for at mange holder seg unna byrommet.

- Man blir kreativ i krisesituasjoner, og med alle tiltakene vi har gjort nå så klarer vi å selge sykler og å ha litt reparasjoner. Det er viktig å huske på at det ikke er innført portforbud, og vi har fremdeles lov til å gå i butikken hvis vi holder avstand og tar forholdsregler. Vi må prøve å holde liv i butikkene, dette blir ille for mange.

Drive-in blomster

Camilla Dversnes, daglig leder og gründer av Camillas blomsterdesign, føler hun har tatt eksamen i "endringsledelse" over natta.

[caption id="attachment_18091" align="alignright" width="291"] Blomstergründer og butikkeier, Camilla Dversnes.[/caption]

- Jeg har måttet permittere ansatte, det blir man tvunget til i disse tider. Samtidig er jeg optimistisk av natur, dette skal vi klare, og i kriser tvinges man til å tenke nytt, kreativt og løsningsorientert, forteller Dversnes.

Hun har allerede rigget opp en "drive-in"-løsning for kjøp av blomster på morgenen, slik at kundene slipper å måtte inn i butikken i Henrik Wergelandsgate. Butikken på Sandens har hun stengt. I tillegg er hun aktiv på sosiale medier.

- Hver morgen, middag og kveld legger jeg ut små snutter på intstagram får å spre gode vibber. Som for eksempel at jeg nå har fått inn nydelige stemorsblomster på brett som vi kjører ut. Og folk trenger blomster i disse tider, det betyr mye - det muntrer oss opp! Og mange får kanskje ikke besøkt bestemor eller bestefar, og da kan det å sende en blomster være et hyggelig alternativ for mange, sier Dversnes.
Hun tenker også på å lage abonnementsløsninger for kunder, og markedsfører seg gradvis mer og mer overfor velforeninger og borettslag.


- Jeg gjorde det på Nedre Lund, hvor jeg selv bor, og har fått god respons på det. Husk at blomster er ferskvare, det jeg har bestilt inn må ut. Det kan ikke legges på frys. 

La byen komme til deg

Sørvig oppfordrer flest mulig til å benytte seg av tilbudene som finnes i de lokale butikkene, og mener dette kan bidra til å hjelpe noen gjennom krisen.

- Vær bevisst når du handler, og bruk det lokale hvis du kan. Skal du handle noe, prøv å undersøke om din lokale butikk har en løsning. Mange butikker har tatt grep i den situasjonen vi står i, for eksempel har mange rigget seg med nettbutikk selv om de ikke har dette i utgangspunktet. Flere klesbutikker og interiørbutikker tilbyr nå hjemlevering, sier hun.

Mange butikker har også ordnet det slik at du kan betale med Vipps, og hente varene utenfor butikken eller de kan kjøre dem hjem til deg.

- Jeg føler at alle er kreative i tilnærminga, og hvis ikke du kan komme til byen så kan byen nå komme til deg, sier Sørvig.

Hun forteller at butikkene har stort fokus på hygiene, og følger alle råd og retningslinjer.

- Et annet tips er å kjøpe et gavekort! Det kan du gjøre for å støtte, selv om du ikke skal handle noe akkurat nå. Dette kan være med å hjelpe på likviditetssituasjonen.

Utviklet egen "korona-nettside"

Flere lokale firmaer jobber kreativt for å komme seg gjennom krisen. Noen lokale firmaer bidrar også til å komme med løsninger som kan hjelpe helsevesenet i denne krevende tiden. Fastlege og gründer av Medeasy.no, Nils Christian Tvedt Karlsen, har utviklet nettsiden "Koronasjekk.no" sammen med en gjeng sykepleiere, leger og medisinstudenter.

- Vi håper siden kan bidra til å begrense smitte og håper vi kan avlaste allerede slitne leger, sykepleiere og helsesekretærer i den svært krevende tiden vi har foran oss, sier Tvedt Karlsen.

[caption id="attachment_18077" align="aligncenter" width="620"] Fastlege og daglig leder i Medeasy.no, Nils Christian Tvedt Karlsen. Foto: Medeasy.no[/caption]

Han forteller at bakgrunnen for å lage testen er at de på legevakt og fastlegekontoret opplever et stort informasjonsbehov i befolkningen gjennom nesten rødglødende telefoner.

På kort tid tok derfor han og teamet han har jobbet sammen med og utviklet en nettside som han betegner som en "dugnadsinnsats for folkehelsen". På nettsiden kan du raskt og enkelt klikke deg gjennom en test som forteller deg om du bør testes for korona-viruset eller ikke.

- Jeg er enormt stolt over hva våre fagnerder og programmerere har fått til på rekordtid. Denne siden er et moderne og klikkbart «speilbilde» av anbefalingene til Folkehelseinstituttet. Siden velger bort informasjon som ikke er aktuell for den enkelte. Vi har fått enorm hjelp til brukertesting og kvalitetssikring av siden fra hundrevis av norske leger og sykepleiere via lukkede Facebook-grupper før lansering. Siden er også nå testet av norske helsesekretærer over hele landet, og responsen har vært overveldende og utelukkende positiv, forklarer Karlsen.

Han forteller videre at de har tilbudt Folkehelseinstituttets sine tjenester, ressurser og forskningskompetanse i denne nasjonale krisen helt kostnadsfritt.

- Datamengden som allerede samles til senere forskningsformål er betydelig. Alle data er kompatible med GDPR og i henhold til personvernlovgivning. Vi har også klargjort mulighet for å iverksette smittesporing, men dette krever særskilt godkjenning fra helsemyndighetene for å ivareta personvernlovgivning, understreker Tvedt Karlsen.

 

Hva gjør din bedrift for å holde hjulene i gang gjennom krisen? Vi ønsker å løfte frem de som står på, så tips oss gjerne om ulike tiltak! Ta kontakt: margrethe@nikr.no.
facebook

Relaterte saker