Slik blir du god på LinkedIn
Denne plattformen er den eneste hvor det er for lite innhold i forhold til antall brukere. 90 prosent bruker ikke LinkedIn aktivt; men de fleste følger med. Her var den klare oppfordring fra Fredrik Fornes: "Kom deg ut av busken!" I tillegg er det viktig å merke seg at det å bygge en merkevare på LinkedIn tar tid, men kan resultere i en sterk "top of mind"-posisjon i det digitale nettverket.
Fornes ga flere tips til hvordan optimere bruk av LinkedIn. Det kan være vanskelig å vite hvor en skal begynne, og derfor delte han sine tre steg til bedre bruk av plattformen:
#1: Puss opp profilen din
Dette, forklarte Fredrik Fornes, er det enkleste steget. LinkedIn-profilen er mer enn en klassisk CV, og i tillegg er den søkbar, for eksempel for dem som rekrutterer.
Noen bedrifter ønsker et profesjonelt, digitalt avtrykk og krever av sine medarbeidere at de i det minste har en profil som er oppdatert.
En liten vri, som Fornes delte med deltakerne, var å gjøre noe ut av den lille "overskriften" som er på profilen under navnet ditt. Her kan man være kreativ og legge mer tekst til enn bare stillingstittel og bedrift.
#2: Engasjer deg i andres innhold
Det er mye enklere å engasjere seg i andres innhold enn å skulle finne på noe selv. Derfor oppfordret Fornes til at man i høy grad kommenterer andres innhold. Dette gjør at man blir sett.
I tillegg trigger LinkedIn algoritmen til å oppfatte at man er en aktiv bruker, og man vil i større grad få sitt innhold spredt.
#3: Del ditt eget innhold
"Men hva skal jeg dele?" Fornes forklarte at alle har kompetanse på noe andre ikke har. Derfor kan man lære forbindelsene i nettverket noe om bransjen man jobber i, man kan dele sin største tabbe og hva man lærte av det, det beste rådet man har fått eller man kan fortelle en interessant, relevant historie.