- Slik lykkes du på LinkedIn
- Det er fort å glemme at det er de ansatte som først og fremst representerer kompetansen i bedriften.
Rekrutteringsbransjen bruker LinkedIn
Hun har foretatt en undersøkelse blant 17 rekrutteringsbyråer i Agder, og 78 prosent av disse opplyser at de bruker LinkedIn i rekrutteringsprosesser. 85 prosent oppgir at de alltid, eller ofte i tillegg, sjekker kandidaters LinkedIn-profil selv ved rekruttering via andre metoder.
Torjesen kom med flere gode tips til en vellykket LinkedIn-profil.
- Det handler om å forstå at dette er et nettverksverktøy, og at det tar tid å bygge opp dette. Vær aktiv, og bruk tid, sa hun.
Tips til en god profil
Her er noen av tipsene som kom frem under foredraget:
- Profilbildet er avgjørende.
- Velg et bilde som du ville hatt på en CV eller på bedriftens hjemmeside, sa Torjesen.
- Lag en overskrift som sier noe om hva du er god på
- Prøv å skrive hva du kan, hva du gjør og hva som gjør deg interessant for andre.
- Lag et godt sammendrag
- Her bør du fokusere på hva du kan gjøre for andre. Dette skal være et sammendrag av hva du leverer i dag, og hva du kan levere. Her kan du også ta med kontaktdetaljer, og gjøre det enkelt for folk å komme i kontakt med deg.
- Beskriv arbeidsoppgavene dine
- Skriv hva du har gjort, skapt og levert.
Videre kom det frem at man bør legge inn detaljert beskrivelse av sin utdanning, for eksempel ved å beskrive hvilke fag man har hatt. Man bør også oppdatere profilen når man skifter jobb, også dersom du skifter rolle internt. Andre tips er å være aktiv, uten å spamme kontaktene dine.
I sitt foredrag viste Torjesen til en av LinkedIns funksjoner, nemlig LinkedIn Learning. Dette er små kurs du kan ta for å tilegne deg ny informasjon og kunnskap om temaer.
- Funksjonen koster penger, men kan være en fin måte å vise at du er interessert i å lære deg nye ting, sa Torjesen.