Medlemsnytt
Fra venstre: Daglig leder av Textera, Hanne Swatland Gunnarsson, og studentene: Randi (20), Martine (20) og Justyna (24).

Praksisstudenter gir rekordomsetning

05.02.2021 | Lotte Blom van der Male
Textera har aldri omsatt for mer enn de gjør med studenter utplassert hos seg, og daglig leder Hanne Swatland Gunnarsson er strålende fornøyd med ordningen.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Det er en million grunner til å ha studenter i praksis. Det er helt utrolig hvilken skapervilje jeg ser i disse studentene. De har utrolig fine og freshe perspektiver. Jeg har lært hvor mye jeg egentlig ikke kan, språk er ferskvare, og man gror fort fast. Disse studentene har fersk kunnskap. I tillegg er det gøy å kunne tilby dem noe jeg selv ikke fikk tilbud om under studiene; en skikkelig hands-on opplevelse med arbeidslivet. Det betyr at jeg kan gi studentene den gunstige erfaringen de trenger videre, sier Swatland Gunnarsson.

Hun legger til:

- I januar oppnådde vi vår høyeste omsettingen noensinne, og det hadde ikke jeg klart uten disse tre studentene. Vanligvis måtte jeg tatt oppdragene selv. Det å være prosjektleder, daglig leder og jobbe med prosjektene lar seg gjøre, men jeg trenger hjelp til å skalere.

Fikk oppgaver fra dag én

De tre studentene går Oversetting og interkulturell kommunikasjon ved Universitetet i Agder, og startet praksisperioden sin hos Textera i starten av januar. De skal jobbe der ut april. Daglig leder, Hanne Swatland Gunnarsson, forklarer at hun synes det er viktig at studentene får et reelt ansvar i bedriften og dermed også eierskap til jobben.

Dette er studentene:

Justyna Jendretzka

Jendretzka, som opprinnelig er fra Polen, jobber nå med oversetting mellom engelsk og norsk, og har også kunnskap i polsk.

- Jeg tror praksisperioden har lært oss å jobbe mye bedre sammen. På studiene har vi ikke hatt muligheten til å jobbe sammen, og nå sitter vi sammen og er ikke redde for å spørre hverandre om hjelp, forteller hun.

Hun legger til at alle tre ble kastet rett ut i jobben.

- Det er gøy at Hanne stoler såpass på oss og gir oss mye ansvar. Jeg vil jobbe mest mulig. Jeg så ikke på meg selv som den kvinnen som ville ha topp-jobben, men nå tenker jeg at det kanskje ikke er så dumt å ha ambisjoner, forteller hun.

Martine Heimdal Elseth

Heimdal Elseth jobber også med oversetting mellom norsk og engelsk, og holder også på å lære seg fransk.

- Jeg merker virkelig at Hanne er engasjert. Hun har så lyst å lære oss mye, og hun bryr seg om å gi oss absolutt alt av informasjon; på alle gode måter, forteller hun.

Heimdal Elseth drømmer om å jobbe et par år i en bedrift etter utdannelsen.

- Deretter drømmer jeg om å finne et lite hus i Frankrike og jobbe som frilanser, det hadde vært kult.

Randi Strømsvik

Strømsvik jobber med oversetting mellom norsk og engelsk, og lærer seg japansk ved siden av. Hun forklarer at det er mange norske bedrifter som ser til det japanske markedet.

- Allerede nå har vi fått masse oppgaver, og derfor ser jeg frem til å fortsette med dette samtidig som vi lærer mye og kan terpe på det vi har lært på studiene. Samtidig er det gøy å være en del av en bedrift i vekst, være med på kundemøter og se hvordan man går frem med det, forteller hun.

- Jeg har alltid drømt om å bli forfatter, men jeg ser for meg at jeg ikke ville likt å være forfatter på heltid på grunn av uvissheten. Derfor tenker jeg at det kan være en fin kombinasjon å være frilansoversetter i tillegg.

Nye satsingsområder 

- Videre skal vi skalere opp. Vi har satt mål for februar, og det er hårete, sier Swatland Gunnarsson og forklarer:

- Vi har kjørt et pilotprosjekt på brukerdreven innholdsproduksjon, med stort hell. UGC (User-Generated Content) går ut på at vi leverer video- og bildemateriell til kunder der forbrukerne i målgruppen deres tester og anmelder produktene på video.

- Bildemateriell er også en del av pakken, som blir kundens eget og kan brukes i markedsføring. Vi leverer enten råmateriale eller ferdig redigert materiale, avhengig av kundens ønske. Det at vi bruker vanlige mennesker vekker tillit, og pilotkunden vår har sett målbare resultater og bestilt fast samarbeid på dette området. Nå introduserer vi tjenesten til resten av markedet, avslutter daglig leder av Textera.
facebook

Relaterte saker