Fra symbolske geiter til fysiske gaver
Nye alternativer til geita
I mange år har geita vært symbolet på julegaver som hjelper noen andre enn den du kjøper gaven til.
- Geita er fremdeles veldig populær og skal ikke pensjonere seg på lang tid. Men vi så at den kunne trenge selskap, for å tilby gode alternativer for dem som ønsker å kjøpe en mer tradisjonell gave og fortsatt gi til en god sak. Da er det fint å holde til i en by hvor velviljen hos de lokale bedriftene er stor, sier Bransdal.
Nytt samarbeid
Etter en totalgjennomgang av nettbutikken, henvendte de seg til næringslivet for å finne gode produkter, og ikke minst god logistikk. De fant raskt frem til Sørlandsreklame, som hjalp med å finne alternativer, være bindeledd mot leverandører og gi råd underveis.
- De har også tatt jobben med å ha lager og sende ut varene til kundene, noe som gjør at vi slipper å ha kontorene våre fulle av pakkelapper og varelager, sier Bransdal.
Hos Sørlandsreklame var det stor entusiasme rundt prosjektet, og Lill Cathrine Paulsen forteller at det var enkelt å få med leverandører på å komme opp med gode alternativer til geita.
- Da Strømmestiftelsen spurte om vi kunne tenkte oss å være med på dette, var det ikke nei i min munn. Dette skulle vi klare, sier Paulsen.
Hun mener det er en fantastisk mulighet at mange Sørlandsbedrifter går sammen om å hjelpe hverandre.
- Vi har et stort nettverk både av kunder og leverandører, og vi hadde ingen problemer med å få med våre samarbeidspartnere på dette. Alle var like positive til å ta et kollektivt samfunnsansvar. Vi i Sørlandsreklame ser på samarbeidet med Strømmestiftelsen som et ledd i vår nye miljøprofil der vi også tar vårt samfunnsansvar, og er takknemlig for å få være delaktig, sier Paulsen.
Lokale leverandører
To av leverandørene som fort kom på banen var Close To My Heart og Cemo. Sistnevnte er særlig kjent på Sørlandet, for krydder- og kaffeblandinger. Nå har de også hjulpet Strømmestiftelsen med å få på plass sin egen Kenya-kaffe. Close To My Heart er klesmerket til Kristiansandskvinnen Siv Katralen.
- Årsaken til samarbeidet er jo vårt felles ønske om å hjelpe folket i Nepal til utdannelse og arbeid. Spesielt arbeid for kvinner, som for meg er en hjertesak. Jeg har et spesielt nært forhold til landet og folkene, da det var i Nepal mitt hjertebarn Close to My Heart ble til, sier Siv Katralen.
Hun forteller videre at hun i perioder sysselsetter flere hundre arbeidere, og kjenner mange av dem.
- Merket mitt hadde ikke vært hva det er uten Nepal. Jeg er Kristiansander og regner Strømmestiftelsen som en av de beste bistandsorganisasjonene. Da jeg ble spurt var det en selvfølge å bistå med det jeg kan, sier Katralen.
Strikkedilla
For å møte strikkeinteressen i Norge har Langfeldt Garn, sammen med Rauma Ull og Marna Haugen Burøe designet en strikkegenser, hvor inntekten av salget går til organisasjonens bistandsarbeid.
Langfeldt Garn har lange tradisjoner i byen, og er nå eid av Åse Helene R. Williamson og Kirsten Marie Finstad. At Williamson er en av kun fire i Norge med fagbrev på strikkefaget viser at faget settes høyt. Finstad er veldig begeistret for lokalt samarbeid.
- Samarbeid blant lokale bedrifter gir mulighet for spennende prosjekter litt utover det vanlige, hvor vi kan kombinere våre sterke sider. Samarbeidet med Strømmestiftelsen oppsto etter at vi møttes på et medlemsmøte i Kvadraturforeningen, og vi gleder oss til å lansere genseren på nyåret, sier Finstad.
Bærekraftige produkter
Som en bistandsorganisasjon er det naturlig nok viktig for Strømmestiftelsen at produktene som selges gir et viktig bidrag til de som produserer dem. Samarbeidet har derfor handlet mye om bærekraft og rettferdige løsninger.
Hvert år reiser Cemo til gode samarbeidspartnere og kollegaer i Kenya, Brasil, Guatemala og Honduras. Hos kaffeprodusentene bidrar de med kompetanse og utstyr. Målet er å få flere bønder til å satse på kvalitetskaffe som gir dem stabile inntekter i mange år fremover. Cemo har nå en så stor produksjon at de kan kjøpe kaffe direkte fra gård. Dette sikrer at bøndene mottar en mye bedre pris, enn om de må selge kaffen på børs hvor prispresset er enormt.
- Vi ønsker hele tiden å gjøre våre kunder bevisste på hvor kaffen kommer fra, og til hvilken pris for bonden og produsenten. Det er hans og hennes levebrød, og med Cemo sitt bidrag til rettferdig og bærekraftig handel, kan vi gjøre en liten, men samtidig enorm forskjell, sier Lars Martin Engedal, salgssjef i Cemo.
Et godt lokalt samarbeid
For Strømmestiftelsen har det vært inspirerende å se måten lokale bedrifter stiller opp. Sørlandet er en region med stor giverglede, og mange bedrifter har fokus på bærekraft.
- Prosjektet vårt har ikke handlet om å fylle opp nettbutikken med mange varer. Det viktigste har vært å finne de rette varene som kan fortelle en historie og som bidrar til å nå FNs bærekraftsmål nummer 1, å utrydde fattigdom i verden. Underveis har vi erfart at Sørlandet har mange ildsjeler som ønsker å jobbe for en mer bærekraftig verden, avslutter Bransdal.