Havnegaten skal rustes opp når Vestre strandgate blir forbeholdt buss. Det er en del av opprustingene som skal komme i forbindelse med Byvekstavtalen. Illustrasjon: Cowi.

Dette mener vi om bompengepakken

03.09.2018 | Margrethe Saga
Sørlandets samferdselsløft, der blant annet Næringsforeningen og NHO Agder er med, går nå ut med en felles uttalelse om forslaget til bompenger rundt Kristiansand. Organisasjonen ber om en reduksjon og bedre sosial profil.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Samferdselssatsingen på Sørlandet har vært blant de høyest prioriterte næringspolitiske tiltakene for det regionale næringslivet de siste årene. Byvekstavtalen for Kristiansand-regionen er svært sentral i denne forbindelse og en viktig forutsetning for både nødvendige veiinvesteringer og verdiskapende byutvikling i regionen.

De ulike organisasjonene som arbeider for å fremme næringslivets interesser i regionen har koordinert vårt felles arbeid med samferdselsspørsmål gjennom fellesorganet "Sørlandets samferdselsløft". De siste ukene har vi arbeidet med å identifisere ulike hensyn som vi mener må vektlegges i forbindelse med den pågående debatten om en ny bompengepakke med sikte på å kunne utarbeide en felles høringsuttalelse før høringsfristen går ut 5. september.

Vi registrerer nå at det er politisk flertall for å utsette denne saken, og vi vil i den forbindelse be om at våre synspunkter og vurderinger innarbeides i den nye bompengeavtalen som vi fortsatt legger til grunn må være på plass for å forhandle frem en byvekstavtale med Samferdselsdepartementet.

Under følger vårt felles høringssvar:

Vi viser til høringsutkastet for ny bompengepakke for Kristiansandsregionen.

NHO Agder, Næringsforeningen i Kristiansand-regionen, NLF Agder og Rogaland, samt Sørlandsparken Næringsforening vil i denne forbindelse gi følgende kommentarer og anbefalinger:

1) Vi mener det er svært viktig for regionen at det blir inngått en byvekstavtale for Kristiansand-regionen. En slik avtale er en forutsetning for å få realisert svært viktige samferdselsprosjekter som vil ha betydning for hele landsdelen, samtidig som en fremtidsrettet byvekstavtale vil legge til rette for byutvikling og at man kan nå målet om nullvekst i personbiltrafikken i Kristiansand.

2) Det er et grunnleggende premiss for byvekstavtalen at den skal finansieres gjennom en kombinasjon av statlige og lokale midler. Det er også bred faglig enighet om at noe bruk av restriktive virkemidler vil være nødvendig for å nå målene om nullvekst. Når disse to forholdene legges til grunn, tilsier det at det er behov for en ny bompengepakke for Kristiansands-regionen.

3) Saken som nå er til høring omhandler bompengepakken isolert. Etter vår vurdering må denne nødvendigvis sees i sammenheng med de kommende forhandlingene om en byvekstavtale. En slik avtale vil måtte balansere bompengenivået ut fra byvekstavtalens totale investeringsmål for Kristiansandsregionen.

Vår vurdering er at det definerte nullvekstmålet bare bør gjøres gjeldende i områder der det potensielt finnes trengselsproblematikk. Den mest relevante måten å måle dette på vil være å måle trafikkvekst gjennom bompasseringene rundt det sentrale byområdet. Det vil være svært krevende å nå nullvekstmålet om dette skal gjøres gjeldende for alle "Knutepunkt-kommunene". I store deler av dette området vil det ikke være mulig å etablere et reelt alternativ til personbiltransport.

4) Vi støtter forslaget om miljødifferensiering av bompengesatsene. Det vil være imidlertid være rimelig om også nullutslippsbiler omfattes av bompengeordningen, ettersom trengselsproblematikken er en viktig del av begrunnelsen for tiltakene. En viktig motivasjon for næringslivet er bedre fremkommelighet for vare- og næringstransport slik at tidskostnaden knyttet til transport reduseres. Vi mener derfor bompengekostnaden bør fordeles på alle typer persontransport med privatbil.

5) Plasseringen av bompunktene bør reflektere at næringsaktører i størst mulig grad behandles likt. Det foreliggende forslaget tar for eksempel ikke høyde for at det er betydelig utbygging av nye næringsområder øst for Kristiansand, med beliggenhet nær opptil foreslåtte bompunkter ved Sørlandsparken/IKEA. Plasseringen av bompunkter må ikke føre til konkurransevridning mellom ulike næringsområder i et felles bo-, handel- og arbeidsmarkedsområde.

6) Byvekstavtalen skal primært bidra til at man når nullvekstmålet for personbiltrafikken. Næringstrafikk er ikke omfattet av nullvekstmålet. Det er derfor problematisk at man i forslaget legger opp til svært høye ekstrakostnader for næringstrafikken i regionen. Med de foreslåtte satsene kan næringsdrivende få en ekstrabelastning på opp mot 57.000 kr pr år pr bil. Lastebiler med den mest utslippsvennlige teknologien vil risikere en maks-belastning på kr 45360. Dette vil ikke stimulere til investeringer i ny teknologi. Næringstrafikk bør unntas for rushtidsavgift og øvrige satser for næringstrafikk bør gjennomgås på nytt, slik at det kan gis klare stimulanser til investeringer i tyngre kjøretøy som har minimale utslipp.

7) Dersom bompengebelastningen blir urimelig høy, vil den svekke målsetningen om at Kristiansandsregionen skal være en attraktiv bo-, handel- og arbeidsmarkedsregion. Dette kan føre til svakere næringsutvikling i regionen og sterkere press for et lokalt næringsliv i store endringer. Det er derfor viktig å unngå urimelig høye kostnader for både næringsliv og privatpersoner. For å imøtekomme disse hensynene bør taket for antall bompasseringer senkes til maksimum 50 pr måned. Dette vil skjerme dem som får høyest belastning og hindre at en ny bompengeordning får helt urimelige konsekvenser for den enkelte.

Siri Mathiesen, NHO Agder

Anita Dietrichson, Næringsforeningen i Kristiansand-regionen

Reidar Retterholt, NLF Agder og Rogaland

Erik Rostoft, Sørlandsparken Næringsforening
facebook

Relaterte saker