I Oslo: Fv. NHO-rådgiver Trond Madsen, Reidar Retterholt, Anita S. Dietrichson og Morten Haakstad, leder i Arendal Næringsforening.

Tok bompengesaken til Stortinget

02.12.2016 | Ingrid Michalsen
Onsdag 23. november hadde var en delegasjon fra SSL (Sørlandets samferdselsløft) på lobbymøter i Oslo. Turen hadde to hensikter: Å diskutere bomring og 1-times regelen, samt forutsigbarhet for at Nye Veier skal fortsette det påbegynte arbeidet også ved et regjeringsskifte.
artikkelen fortsetter under annonsen
Fagopplæring Syd
Sørlands-delegasjonen bestod av Morten Haakstad, Reidar Retterholt, Anita Dietrichson, Oskar Åsen og Trond Madsen. Denne gruppen møtte blant annet direktør for styringsstaben i Vegdirektoratet, Lars Aksnes, og leder av næringspolitisk avdeling i LO, Kenneth Sandmo.

I tillegg besøkte gruppen Stortinget hvor det ble gjennomført møter med blant annet Arbeiderpartiets transportpolitiske fraksjonsleder Eirik Sivertsen, samt Odd Omland og Kari Henriksen fra Vest-Agder Ap.  I tillegg til stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp), statssekretærene Tom Cato Karlsen (Frp) og Tom-Christer Nilsen (H) sammen med stortingsrepresentantene Nikolai Astrup (H), Morten Stordalen (Frp) og Åse Michaelsen (Frp). Det hele ble avsluttet med møter hvor stortingsrepresentantene stortingsrepresentantene Svein Harberg (H), Norunn Benestad (H) og Ingunn Foss (H) møtte fra Sørlandsbenken.

- I løpet av dagen ble bompengetrykket og  behovet for forutsigbarhet for Nye Veiers prosjekter ved et eventuelt regjeringsskifte, diskutert, sier Anita S. Dietrichson.


- Flere ga uttrykk for dilemmaet for det samlede «bompengetrykket», særlig i enkelte regioner hvor kollektivtilbudet ikke er godt nok, understreker hun videre.


Angående diskusjonen om "bompengetrykket" og bedre samordning mellom de ulike bomprosjektene, lød tilbakemeldingen fra politikerne at dette er relevant å vurdere i forbindelse med bompengereformen.

- Samtidig ble det også understreket, særlig fra Høyres side, at det er krevende å finne ordninger som styrker finansieringsgrunnlaget i prosjektene. Det er også tekniske utfordringer knyttet til hvilke bomprosjekter som eventuelt skal ha inntektene, eller "betale for rabattene", dersom man innfører for eksempel timesregel og/eller månedstak på tvers av bompengeprosjektene. Situasjonen kompliseres ytterligere i vår region der de store prosjektene egentlig er i tre ulike "pakker", forklarer Dietrichson.

De tre ulike pakkene er Nye Veier, bymiljøavtalen og ny Kjevik-vei, som er et ordinært prosjekt i regi av Statens vegvesen.

- Det ble også påpekt at bompengebelastningen i enkelte andre deler av landet, spesielt der nye veier har erstattet ferjeforbindelser, er på minst samme nivå med det som er skissert i Agder-fylkene, poengterer Dietrichson.

Delegasjonen fra Kristiansand hadde også en mer grundig drøfting med stortingspolitikerne om hvilken samfunnsfunksjon utbygging av riksveier skal ha, samt hvilke prioriteringer som er viktige for næringslivet.

- For næringslivet er det viktigste at man får effektive transportkorridorer som binder landet sammen. Derfor er det i næringslivets interesse å bygge veier kostnadseffektivt og med vekt på veiens funksjon. Fordyrende tiltak, som mange avkjørsler og kryss, tunneler, utsmykninger og annet, kan bidra til å øke kostnadene og svekke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten.

Når det gjelder Nye Veiers fremtid ved et eventuelt regjeringsskifte neste år, ble Sørlandsdelegasjonen beroliget.

- Vi fikk inntrykk av at Høyre og Frps representanter fra Agder hadde en sterk interesse av at Nye Veier måtte få forutsigbare rammevilkår for å gjennomføre sine prosjekter. Årsaken til det sterke regionale engasjementet omkring dette spørsmålet, er naturlig nok at to tredjedeler av selskapets prosjektportefølje er knyttet til vår region, sier Dietrichson.
facebook

Relaterte saker