Årets Kvalitetsleder jobber hos Glencore
Eik understreker at kvalitet handler om kontinuerlig forbedring, prosessforståelse og kundefokus – og på Nikkelverket er høy fagkompetanse innen veldig mange fagfelt satt i system, og alle kan bidra til forbedringer – hver dag.
- Personlig opplever jeg derfor at dette er en pris til oss alle på Nikkelverket. Våre produkter leveres jo til krevende kunder over hele verden, så å delta som Norges representant i den Europeiske konkurransen skal bli både spennende og lærerikt, forteller en stolt vinner.
Vinner av NFKR Kvalitetslederpris er også NFKR kandidat til den årlige European Quality Leader konkurransen.
På prisen står det at «dette hederstegnet anerkjenner personer og organisasjoner som gjennom sine oppgaver og adferd har anvendt prinsipper for kvalitet- og risikostyring i sin organisasjon på en vellykket måte, og dermed har synliggjort betydningen av kvalitet i resultatoppnåelse».
Leder av "Norsk forening for kvalitet og risikostyring" (NFKR) region Sør og styremedlem i hovedstyret, Tanja Erichsen mente at Glencore Nikkelverk hadde en god kandidat i Harald Eik og oppfordret Administrerende direktør hos Glencore Nikkelverk, Øyvind Stenstad om å sende inn en formell søknad.
- Gjennom min rolle som styremedlem ble jeg oppfordret til å spille inn kandidater til kåringen og jeg mener Nikkelverket og Harald fortjener den prisen, og det er jo moro at det var en lokal aktør som vant, sier Erichsen i en kommentar.
Fakta om prisen:
Prisen tildeles hvert år på Verdens Kvalitetsdag, og er ment å fremme gode resultater innen fagområdet kvalitet- og risikostyring/ledelse og dennes utbredelse. NFKR Kvalitetslederpris tildeles den beste søkeren i den årlige konkurransen, iht definerte kriterier.
Vinner av NFKR Kvalitetslederpris besluttes av foreningens jury for å synliggjøre og belønne innsats og resultater fra enkeltpersoner som jobber med kvalitet- og risikoledelse i sin videste forstand.
Vinner av prisen skal være en leder i en organisasjon som har lyktes i å bidra til suksess for de ulike interessentene gjennom dennes lederskap, og gjennom endrings- og kvalitets-forbedringsprosesser denne har iverksatt.