1. august startet Synnøve Elisabeth Aabrekk for fullt i jobben som daglig leder for reiselivsklyngen USUS.

- Vi mister et stort marked hvis vi bare skal ha fokus på barn

18.09.2018 | Margrethe Saga
Barnefamilier er fremdeles viktige turister for Sørlandet, men med Kunstsiloen og restauranten Under håper reiselivsnæringen også å tiltrekke seg andre grupper. Særlig satser man mot det utenlandske markedet.
- I strategien står det at vi skal være best på barn. Det er ganske smalt, og vi mister et stort marked hvis vi bare skal ha fokus på det, sa Synnøve Aabrekk, daglig leder for USUS, da hun holdt foredrag hos Næringsforeningen tirsdag morgen.

Hun ønsker å vise at Sørlandet som region har mer å by på enn Dyreparken, men fortalte at man samtidig vil opprettholde fokuset på å være barnas landsdel.

Kommende fyrtårn

- Det er Dyreparken og satsingen på barn som har gjort at vi er der vi er i dag. Det må vi ikke glemme. Men det hindrer oss ikke i å ha fokus på mer, og jeg tror at når vi får fyrtårn som restauranten Under og Kunstsiloen så får vi større bredde. Det er opp til oss å velge hva vi vil kommunisere, sa Aabrekk.

Usus-sjefen vil også bidra til å gjøre Sørlandet til et attraktivt turistmål hele året, og ikke bare i sommermånedene.

- Vi vil for eksempel fortelle om hvor fine uthavnene våre er på vinteren. Vi kan ikke overleve på fem uker fellesferie.

Ønsker økt turisme

Frem mot 2030 kan vi vente oss 1,8 milliarder reisende på verdensbasis, og Aabrekk tok blant annet for seg hvordan vi skal lokke noen av disse til Sørlandet.

- Det utenlandske markedet øker, mens det norske ikke blir særlig mye større. Det betyr at det norske markedet blir for lite dersom vi skal øke turismen hit, og da må vi satse på de utenlandske turistene, sa Aabrekk.

Hun fortalte at det å oppleve kultur, samt lokal mat og drikke, ofte er viktigere for utenlandske turister enn for norske.

- Det matcher veldig godt med Sørlandet, hvor vi ønsker å legge til rette for denne typen aktiviteter.

USUS ønsker blant annet å starte opp et nytt prosjekt som handler om matopplevelser.

- Tanken er å fortelle historier rundt maten, hva vi spiser når og hvordan dette tilberedes.

Powered by culture

Norge har lenge vært opptatt av å tiltrekke seg naturturister, altså de som kommer hit på grunn av naturopplevelser. Nå kan dette være i ferd med å endre seg.

- Slagordet til Norge har vært «Powered by nature». Nå ønsker vi å prøve oss på «Powered by culture», hvor vi snakker til kulturturisten som er opptatt av kunst, mat og lokalhistorie, fortalte Aabrekk.

Hun mener imidlertid at disse to turistgruppene ikke nødvendigvis er så ulike.

- Vi trenger ikke å snakke om to ulike grupper, de overlapper hverandre. Det er bra for oss på Sørlandet, som får Under og Kunstsilo i tillegg til alle naturaktivitetene.

Avhengig av god infrastruktur

Dersom man skal tiltrekke seg turiststrømmer, og gjøre landsdelen til en stor destinasjon, er det visse faktorer som må være på plass. Aabrekk trakk i den forbindelse frem kommunikasjon, fasilitering og infrastruktur som sentrale områder.

- Det må være mulig for folk å reise hit, og det må være mulig å bevege seg innad i regionen. Fly, tog og båt er viktig. I tillegg må vi tilrettelegge med gode betalings- og bookingløsninger, sa hun.

Hun trakk også frem viktigheten av å snakke reiselivsnæringen opp.

- Denne næringen er god for Norge. Den gir mange arbeidsplasser, blant annet til ungdom og til mennesker som kommer fra utlandet.
facebook

Relaterte saker