Strategi - og prosjektdirektør i Schibsted, Hanne Bryntesen Finstad.

- Må satse utradisjonelt for å utvikle dyktige ledere

27.10.2016 | Ingrid Michalsen
- Schibsteds traineeprogram har vært helt avgjørende for min karriereutvikling, sier Hanne Bryntesen Finstad, Strategi- og prosjektdirektør i Schibsted Norge.
Bryntesen Finstad er en av seks foredragsholdere på Lederløftet 2016 som arrangeres på Klubben, den 10.november.

- Jeg fikk prøver meg på fire ulike steder i konsernet over en toårs periode, med ulike mennesker, forretningsområder og arbeidsoppgaver. Det har gitt meg en forståelse for flere sider av vår virksomhet, og et stort nettverk internt i konsernet. Jeg har fått mulighet til å lære og erfare veldig mye på kort tid, som har gjort meg i stand til å ta på meg større utfordringer underveis, sier Bryntesen Finstad.

Hun har et klart råd til andre bedrifter som ønsker å dyrke frem ledertalenter.

- Det er å dyrke frem en kultur som verdsetter ulikheter, ulike synspunkt og ulik erfaring. Samtidig må man tørre å satse på ledere som ikke nødvendigvis passer inn under den klassiske definisjonen av hvordan en leder skal se ut, sier Bryntesen Finstad.

-  Man må også våge å gi store oppgaver til unge talenter og skape en lærende kultur der man verdsetter nysgjerrighet og initiativ. Husk at det er ok å gjøre feil, så lenge man lærer av det, understreker hun.

Schibsted har gjennomgått omfattende teknologiske endringer, nedbemanninger og omstillinger de siste årene. Bryntesen Finstad er overbevist om at nyhetsproduksjon fremdeles vil være en del av Schibsted kjernevirksomhet også i fremtiden.

- Det er klart at situasjonen i dag er krevende, men jeg tror det er, og vil fortsette å være, et behov for sterke, redaktørstyrte medier. Jeg tror ikke dette har endret seg om fem år, men mediehusene slik som vi kjenner dem er i konstant utvikling, påpeker hun.

Schibsted har blant annet utviklet seg fra å være et rent medieselskap til å bli et medie- og teknologiselskap.

- Det er en utvikling som støtter opp om medievirksomheten. Ved å være en sterk og selvstendig produkt- og teknologileverandør til våre mediehus, er vi godt rustet for å sikre en bærekraftig fremtid, sier Bryntesen Finstad.
Men det er liten tvil om at nye aktører på markedet byr på tøffere konkurranse.

-Mediebransjen preges av store strukturelle endringer om dagen. Hurtig teknologiutvikling gir stadig mer digitale mediebrukere, som setter større krav til våre digitale produkter, brukeropplevelse, innhold og hvordan de svarer på brukernes unike behov. I tillegg endres dynamikken på annonsemarkedet. Overgangen fra print til digital presser annonseprisene ned. Norske og internasjonale medieselskap utfordres av internasjonale plattformaktører som Google og Facebook, som tar en større andel av de digitale annonseinntektene. Kombinert stiller disse endringene enda større krav til medienes evne til å skape kvalitetsrike produkter for brukere og annonsører, sier Hanne Bryntesen Finstad.

Meld deg på Lederløftet 2016 for å få flere godt tips fra Hanne og andre dyktige foredragsholderne på årets arrangement.
facebook

Relaterte saker