- Kjøpesenteret blir et møtepunkt for folk
– Det er mer potensial å ta ut på Sørlandssenteret. Forbrukeradferden har endret seg, og kjøpesentrene utvikler seg. Vi ser en utvikling mot underholdning, opplevelser og servering. Kjøpesenteret blir et møtepunkt for folk. Olav Thon-gruppen har nylig åpnet Norges største kinosenter på Storo kjøpesenter i Oslo med stor suksess, og det å få til noe lignende på Sørlandssenteret hadde vært et flott supplement.
– Hva slags type leder har de syv ansatte på senterkontoret fått?
– Jeg tror på kommunikasjon. Jeg tror på dialog og jeg tror på samarbeid. Det er basis for å danne et vellykket team, og det gjenspeiler lederstilen min. Som leder står man ofte i spenningsfeltet mellom oppgaver som skal løses og relasjoner med de menneskene som skal utføre jobben. Da er det viktig å skape motivasjon, jobbe målrettet og være resultatorientert. Jeg tror jeg er kjent som en tydelig leder. Det opplever jeg at noen synes er veldig greit, men det kan være utfordrende for andre. Jeg har lært mye av å jobbe med ulike mennesker, og det har også vært med å forme meg i min lederrolle. En leder kan aldri skape resultater alene, det skjer i samhandling med andre.
– Du kommer fra en stilling som regionleder i Motek, som leverer utstyr til bygg- og anleggsbransjen. Hva tok du med deg fra den stillingen?
– Etter å ha jobbet mange år i tekstilbransjen, hvor jeg deltok på motemesser i Berlin og gjorde innkjøp av klær i London, Paris og Milano, så var det gøy å gjøre noe helt annet. Det var veldig lærerikt å få kunnskap om verktøy, festemidler og byggeprosesser. Jeg tok for eksempel boltepistolkurs, som jeg nå har bevis på at jeg har fullført. Det var utrolig gøy å jobbe med «gutter» som har stor faglig kompetanse på det de holder på med.
– Du har blant annet utdanning fra Menighetsfakultetet, hva var det viktigste du lærte der?
– Det var spennende å studere religion ut fra et akademisk perspektiv. Jeg har også mellomfag i historie, og synes religion og historie er en god kombinasjon for å forstå samfunnet og ting som skjer rundt oss. Det jeg kanskje lærte mest, var empati. Forståelse for andre mennesker, andre tanker og annen tro. Jeg fikk en utvidet horisont på livet.
– Det er en del som mener at Sørlandssenteret er blitt litt for svært. Hva tenker du om balansen mellom senteret og et levende bysentrum?
– Kristiansand sentrum er blitt veldig fint, med nytt torv, nytt parkeringshus og mye bra. Vi bør som region utvikle oss i fellesskap, og det bør være plass til både Sørlandssenteret og sentrum. Jeg tror det er viktig å tenke helhetlig om by og kjøpesenter. Vi må tenke til det beste for regionen, og da er Sørlandssenteret en viktig ressurs for landsdelen. Vi har nok mer potensial her enn det vi har fått mulighet til å ta ut i dag.
– Det var en nedgang i omsetning på senteret i fjor, hva er årsaken til det?
– Tallene for desember var ned fem prosent, men servering var opp nesten ti prosent, så vi ser en tydelig endring i bruken av kjøpesentre. De er sosiale arenaer og viktige møteplasser. Det var en kjøpesentervekst totalt på rundt 1,5 prosent i Olav Thon-gruppen i fjor, men dessverre gikk Sørlandssenteret ned 1,5 prosent i samme periode. En viktig del av forklaringen er at Meny flyttet ut i november, og de sto for rundt tre prosent av omsetningen.
– Hvilke ambisjoner har du som senterleder fremover, på egne vegne?
– Jeg må skape resultater sammen med teamet mitt. Og det ligger nok et konkurranseinstinkt i min personlighet, som gjør at jeg strekker meg det lille ekstra for å skaffe resultatene jeg ønsker å oppnå. Vi er inne i en tøff tid for retail, men jeg er optimist.
FAKTA: Liv Andersen (48)
Stilling: Senterleder Sørlandssenteret
Bakgrunn: Jobbet i retail og tekstil i over 20 år. Kjededirektør for VIC i nærmere seks år.
Bor: Kristiansand
Sivil status: Samboer
Leser: Krim
Hører på: Alt mulig, det kommer an på settingen
Gir meg energi: Trening