- Føler at jeg sitter på et lyntog
– Jeg vil jobbe for at teateret også henvender seg til et yngre publikum, og andre grupper som ikke har funnet det naturlig å komme til Kilden ennå. For å oppnå det må vi fortelle noe som er relevant for dem. Det handler om hvilke historier vi velger å fortelle, hvem vi velger å sette på scenen og hvem som formidler. Jeg vil også ut og møte de unge, og involvere dem i utviklingen av materialet som skal settes opp.
– Møte de unge, sier du. På hvilken måte?
– Ved å møte de der de er, prate med dem og få mer kjennskap til hva de er opptatt av. Jeg tror på å hele tiden være i dialog med publikum slik at de ikke opplever å bli overlatt til seg selv, men heller gi dem større innsikt i det vi holder på med. Jeg har også mer tro på å ta tak i historier med lokal forankring og bygge forestillinger rundt det, enn å kopiere noe som allerede er laget på West End eller Broadway.
– Det har blitt sagt i Kristiansand at kunst og kultur er for fiffen. Hva kan dere gjøre for de som føler det sånn?
– Ja, det hører jeg nesten hver dag. Det har virkelig overrasket meg. Jeg tror jeg aldri har opplevd det før, at en by er så delt i sitt forhold til kunst. Uansett om det er sant eller om det bare er en konstruksjon, så skal det ikke være slik. Man skal føle seg velkommen i Kilden. Huset skal være for hele regionen, ikke for en bestemt gruppe i samfunnet. Vi har gode ordninger med billetter for studenter og unge, som ikke er dyrere enn en kinobillett. Men det er klart at det stadig blir høyere krav til egen inntjening, og det kan gå på bekostning av hva man har mulighet til å gjøre kunstnerisk. Kanskje må man velge bort en ungdomsproduksjon, fordi man vet at det publikumet er uforutsigbare og mindre pengesterke.
– Dette er din første lederjobb. Hva slags leder ønsker du å være?
– Jeg håper jeg kan bli en leder man har tiltro til, en de ansatte tenker at de kan komme og prate med. En som får det beste ut av dem. Jeg har lyst til å være en teatersjef som er tett på produksjonene og det kunstneriske laget. Men det må være en balanse. Jeg vil være hands-on, men samtidig gi det rommet som trengs for at kreativiteten skal vokse.
– Du har ikke fornyet med skuespillerensemblet som har vært her de siste årene, hvorfor det? Og hva har du tenkt når du har valgt nytt ensemble?
– Ny teatersjef innebærer andre kunstneriske lag og en annen kunstnerisk visjon. Noe annet ville være unaturlig. Jeg har også utvidet med ytterligere én fast ansatt. I ensemblet ser jeg på sammensetningen av mennesker, skuespillere og personligheter, og hvordan disse passer sammen.
– KSO og Operaen befinner seg også under Kilden-taket, hvordan vil du utnytte det?
– Det er virkelig helt fantastisk, og jeg vil jobbe for å få til samarbeidsprosjekter så langt det lar seg gjøre. Vi er allerede i gang. Det er naturligvis krevende, for orkesteret har en helt annen rytme enn teateret, men det er veldig spennende å arbeide så tett på de andre avdelingene som KSO og Operaen. På den måten er Kilden helt unik i norsk sammenheng.
– Hva rører seg i deg nå som det nærmer seg din tur i teatersjefsstolen?
– Det er en hektisk tid med mye nytt, og det er veldig gøy. Jeg føler at jeg sitter på et japansk lyntog, og jeg kan ikke hoppe av. Det er bare å klamre seg fast.
FAKTA: Valborg Frøysnes (42)
Stilling: Ny teatersjef ved Kilden fra 1. januar 2020.
Bakgrunn: Utdannet skuespiller. Mastergrad i teatervitenskap. Jobbet som skuespiller i nesten 20 år.
Bor: med familie på Grim. Er fra Oslo og har foreldre fra Setesdalen.
Familie: Gift, tre barn.
Leser: Tore Rems biografi om Bjørneboe.
Hører på: Honningbarna. De skal være en del av vår første oppsetning, «Jonas» av Jens Bjørneboe.
Gir meg energi: Naturen, dyr, musikk og en god teateropplevelse.