Restaurant på kaia og gode tall for 2020
- Det har vært 1,5 turbulente år med mye nedstenging, hvordan har det vært for dere?
- Innledningsvis var det en periode med usikkerhet, både knyttet til økonomi og smittevern. Det er mye scenekunst og musikk som har blitt planlagt og innøvd men som vi ikke har fått muligheten til å vise for publikum, med stadig skiftende retningslinjer og regimer, forteller Marie Teresie Sørensen, kommunikasjonssjef i Kilden.
Hun legger til:
- De strenge smitteverntiltakene i samfunnet ser ikke ut til å ha påvirket publikums tillit til Kilden; den har vært stor og det virker som om kulturopplevelser har vært svært etterlengtet. Når vi nå gjør opp status for antall arrangementer og antall publikummere for 2020 viser tallene at vi har klart å gjennomføre over 500 arrangementer for et totalt publikum på cirka 164 000, Av disse var cirka 100 000 digitale publikummere.
Sommeren i Kilden
Sørensen forteller at det skal være et bra sommerprogram i Kilden.
- I perioden frem til 31. august blir det mer aktivitet i Kilden teater og konserthus enn noen sommer før, med konserter, teater, utstillinger og en splitter ny uteservering. Vi samarbeider med Skoleskipet Sørlandet som skal legge til ved Kilden-kaia et par ganger og spille konserter for både de om bord og de på kaia.
Programmet i juli byr på gratiskonserter hver tirsdag og torsdag klokken 13, samt noe for de minste hver lørdag klokken 13. Hver onsdag er det omvisninger.
- Vi tror mange vil feriere på Sørlandet i sommer, både de som bor her fra før og de som bor i andre deler av landet. Da vil vi gjerne være med å skape et godt, helhetlig aktivitetstilbud.
Det vil også være en utstilling ved Kilden i sommer.
- Vi har tatt frem noen av de flotte kostymene og rekvisittene som er produsert på våre verksteder og laget utstilling som er åpen hver dag, forteller Sørensen.
Ny strategi
Samme dag som pandemien brøt ut i 2020, fikk Kilden ny administrerende direktør; Harald Furre.
- Sammen har vi brukt tiden godt til å stake ut en ny strategi for Kilden, der hovedmålene er å ta en tydelig posisjon med produksjoner på tvers av kunstformer og at Kilden skal forsterke sin regionale rolle ved å møte befolkningen i Agder der de er, avslutter kommunikasjonssjef Sørensen.