Medlemsnytt
Roy Hangeland t.v og Jon Olavsson Neset med adapteren som gir nye muligheter for den gamle bilradioen.

Vil DAB'e til utlandet

28.02.2019 | May Baagøe Brougthon - medlemsnytt
Sivilingeniør i datateknikk, Jon Olavsson Neset, hadde en ubrukelig radio i bilen etter overgangen til DAB. Dette gjorde han noe med, og nå vil de begynne å eksportere.
Neset kjøpte for noen år tilbake en bruktimportert Nissan Leaf fra USA hvor han kun fikk inn én kanal etter at FM-nettet ble slukket. Han ønsket DAB (Digital Audio Broadcasting) i bilen, men ikke en ekstern boks som skjemmer interiøret i bilen.

Utviklet adapter

- Da digitalisering av radio ble gjennomført i 2017 ble det plutselig mulig å få inn flere titalls kanaler, men det fantes ikke noe som kunne helintegreres inn i alle type bilmerker, og som gjør at man kan få inn både DAB og internettradio i tillegg til FM, forteller Neset.

Han ville også at det skulle være mulig å styre kanalvalg fra den eksisterende bilradioen, men med en integrert enhet.  Derfor utviklet han en adapter som gir både DAB, FM og internettradio.

- De adapterne som var i markedet kunne ikke gjøre alt dette, i tillegg til at de ikke fungerte i alle biler. Nå er det sånn at dersom du er i utlandet og ønsker å høre på favorittstasjonen, kan du bare skru over på nettkanalen fra den samme stasjonen, sier Neset.

Ved første gangs bruk konfigureres adapteren med en app på mobilen, for å stille inn hvilke kanaler som skal være tilgjengelig for bilradioen.

Billigst å produsere i Norge

Nærmest ved en tilfeldighet møtte Neset Roy Hangeland, eier av Audiocom i Kristiansand. De bestemte seg for å samarbeide, og startet firmaet Anywave som i dag produserer adapteren. Selve adapteren er både utviklet og produsert i Norge, i tillegg til at plasten den er laget av produseres hos Egeland Plast i Lillesand. Duoen har ingen planer om å flytte produksjonen ut av Norge, fordi det per i dag ikke er penger å spare på dette.

- Vi skal opp i ganske høye tall i produksjonen før det blir aktuelt å flagge ut. Vi har oversikten over alle prisene for produksjon, så dersom det blir aktuelt vil vi flytte til der det er mest gunstig. Det er imidlertid veldig viktig både for produksjonen og kundene å ha en kort vei til utvikler dersom noe skulle oppstå. Vi vil kalle det et kortreist, miljøvennlig og trafikksikkert produkt som vi har brukt mye tid på å tilpasse til norske forhold, understreker Hangeland.

På sikt ser de et potensiale for å selge 5000 til 10 000 adaptere per år i Norge.

- Vi har vært i bransjen i 25 år og vet hvem som er våre kunder, forteller de.

Det er i hovedsak  forhandlere som er deres marked, og det anbefales at produktet installeres av spesialister på et verksted.

Europa satser på DAB

Ifølge Hangeland kommer DAB snart i hele Europa, og da vil det være behov for en ny adapter. Dette markedet vil Anywave ta, og de er nå inne i en patenteringsprosess.

- Vi er nå 100 prosent sikre på at produktet virker som det skal, og ruller nå ut salget i Norge. Vi vil til utlandet over sommeren, og England blir første stopp, forteller Hangeland.

Han forteller videre at Storbritannia har kommet lengst i overgangen til DAB men at de ikke har satt en lukkedato enda, fordi de så hvordan det gikk i Norge. I Sveits vil det bli stenging av FM-nettet mellom 2020 og 2024, og Hangeland trekker frem dette som markedet med størst muligheter på sikt.

- Per dags dato har over 50 prosent av bilradioer i Storbritannia DAB og de har solgt flere millioner adapter, men ikke av den typen vi har da vi er alene på markedet med den som kan helintegreres, avslutter Hangeland.
facebook