Gartnerløkka. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Vil bidra til å løse trafikkflyten under Gartnerløkka-byggingen

11.05.2021 | Helena Frustøl
Flere bedrifter vil bidra til å sikre best mulig trafikkflyt under byggeprosessen av nye Gartnerløkka. – Vi tilpasser oss, sier leder for Viego Regnskap, Helge Stornes.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Prosjektet med utbygging av Gartnerløkka har fulgt sørlendingene i en årrekke. Knutepunktet, hvor E18, E39 og riksvei 9 møtes, skal løse mange miljø-, samferdsels- og transportproblemer. Allerede på 90-tallet ble det gjort vedtak for området, dagens arbeid ble utredet i 2011, det ble en del av reguleringsplanen i 2015 og ble kvalitetssikret i 2020.

- I april i år ga Stortinget sin tilslutning til prosjektet, og de første utlysningene vil komme fremover. Spaden settes i jorden til høsten, men delen av arbeidet som virkelig kan påvirke trafikkflyten kommer først i 2024, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Roar Osmundsen.

Han sikter da til den delen av byggeprosessen hvor høybroa rives og trafikken ledes i fire felt over den gamle lavbroa. Mange har fryktet trafikale problemer for denne perioden.

Undersøkelser Næringsforeningen har gjort viser at flere i næringslivet er villige til å gjøre tilpasninger for å begrense aktiviteten i den aktuelle perioden. I vår næringspolitiske undersøkelse, som ble utført tidligere i år, svarte 45 prosent av virksomhetene at de er villig til å bidra med ett eller flere tiltak under byggeperioden. Helt konkret er 36 prosent av virksomhetene villige til å innføre mer fleksibel arbeidstid, 31 prosent vil innføre mer bruk av hjemmekontor og 8 prosent er villige til å betale kollektivtransport for ansatte. Over 200 medlemsbedrifter svarte på undersøkelsen.

- Vi ser ikke på det som noe problem å skulle tilpasse arbeidsdagen til å bruke mindre bil inn mot sentrum. Kontorbedrifter som oss bør ikke ha utfordringer med at ansatte jobber fra Vågsbygd istedenfor Kvadraturen i perioder. Det blir noe annet for butikkene, sier leder for Viego Regnskap, Helge Stornes.

Også virksomheten The Light Group, som holder til vest for sentrum, er villig til å tilpasse eventuelle endringer som skulle komme.

- Koronapandemien har lært oss at er det fullt mulig å jobbe hjemmefra, ha digitale møter og en mer fleksibel arbeidshverdag. Også den yngre generasjonen blir vant til å jobbe på denne måten og vil kunne etterspør dette. Det vi har lært om tilrettelegging det siste året vil komme godt med i tiden som kommer. Det er klart at arbeidsgiver bør tilrettelegge etter beste evne, sier daglig leder Yngvar Rønning.

Stornes er villig til å tilby både økt grad av hjemmekontor, fleksible arbeidsdager og busskort til ansatte som skulle ønske dette.

- Vårt firma er bygd opp for kollektivtransport. Likevel gjør dårlige bussforbindelser og familiesituasjon at enkelte ansatte trenger bilen. Skulle de ansatte ønske månedskort på bussen fremfor i parkeringshuset så vil vi tilrettelegge for dette. Løsningen er billigere for arbeidsgiver, men det er verd å nevne at støtteordningene fortsatt favoriserer ansattgoder slik som parkeringsplasser fremfor kollektivtransport, sier regnskapssjefen.
facebook