"Vekstrus i dag kan bli bakrus i morgen"
Over halvparten av bedriftslederne i Kristiansand opplevde salgsvekst i halvåret som gikk, og optimismen for de kommende årene er enda større. Nesten ni av ti av bedrifter i Kristiansand ser lyst på utviklingen de neste tre årene.
Vi gleder oss med bedriftene. Ikke minst fordi vår egen suksess som Nordens største bank er helt avhengig våre kunders suksess. Og det er derfor vi ønsker å advare de små og mellomstore bedriftene om at utfordringer er under oppseiling. I den forbindelse er budskapet klart: Start omstillingen til nye tider før det er for sent. Er det én ting vi i Nordea har lært oss etter 170 år som støttespiller for norske bedrifter, så er det at det klokeste er å gjøre forandringer i gode tider.
Hva som bør alarmere, er at annenhver bedriftsleder bare det siste året har opplevd at kundene har endret seg betydelig. Hva den enkelte bedrift kanskje opplever som krusninger på kundeoverflaten, er i realiteten starten på en grunnleggende samfunnsomveltning som følge av den digitale revolusjonen vi alle nå står midt oppe i.
På samme måte som den teknologiske utviklingen skaper mye nytt, vil den også avvikle både arbeidsplasser, produkter og produksjonsmetoder. Mange vil oppdage at dagens forretningsmodeller blir spilt ut av ny teknologi. Og nye forretningsmodeller vil oppstå. Dette utfordrer norske bedriftseiere- og ledere til å tenke nøye over hvordan fremtiden vil se ut i egen virksomhet.
Utfordringene er omfattende. Når IKEA plutselig skrinlegger utbyggingsplaner som de har brukt hundrevis av millioner på å prosjektere, skyldes det verken manglende finansiell evne eller manglende besluttsomhet. Det skyldes ny konkurranse; ny digital konkurranse. Kundene endrer seg. Og dermed må bedriftene endre seg minst like raskt.
Bransje etter bransje får utviklingen rett i ansiktet. Vi leser nyheter på nett, vi kjøper dagligvarer på nett, og selv store investeringer som bilkjøp gjøres i dag på nett. Selv vi som jobber i banksektoren henger i stroppen for å være på nett med nye kundevaner. I mye høyere grad enn tidligere er det kundene som driver utviklingen. Og det stiller krav til dagens bedrifter.
Jeg unner bedriftslederne i Kristiansand en lang og god sommerferie. Bruk sommeren til å tenke over hvordan din bedrift kan ta styring over utviklingen, før utviklingen tar styring over deg.
Kronikk av:
Jon Brenden, Direktør for Bedriftsmarkedet Nordea Norge og Robert Hammen, Regionsjef Sør