Tingenes tilstand
– Jeg starter ofte med en befaring, etterfulgt av gjennomgang med kunde og utforming av rapport. Jeg er gjerne innom to–tre boliger daglig. Noe av det gøyeste er når jeg treffer folk jeg klikker godt med på befaring. Jeg trives kjempegodt!
– Noen utfordringer møter du vel på?
– Hadde du spurt meg for fem år siden, hadde jeg nok trukket frem alt ansvaret, men nå liker jeg det. Dagene er hektiske og det jobbes mot deadlines. Utover våren skal mange selge boliger, og etterspørselen er ekstremt stor. Skal du selge, gjør det nå! Skal du kjøpe, må du kanskje regne med å betale litt ekstra, da mye går over prisantydning nå. Det har nesten vært Oslotendenser her i det siste.
– Du jobber med lånetakst og verdivurdering, overtakelse av ny bolig, reklamasjon og tilstandsrapport. Hva ser du etter?
– Når det gjelder boligsalg, sjekker jeg om det er feil og mangler, og hva som eventuelt må gjøres. For meg er det viktig å få fram all informasjon som trengs på et forståelig språk, slik at interessenter får riktige og tilstrekkelige opplysninger. Noen ganger kan det være feil på nybygg, i motsetning til hva mange tror. Det er heller ikke alltid en håndverker leverer det produktet man forventer.
– Det høres ut som du må kunne litt om «alt»?
– Det elektriske har vi ikke lov å mene noe om, det er opp til en sertifisert person. Det samme gjelder VVS, men der er det lettere å se om ting er i orden og peke på åpenbare feil og mangler. En takstmann har byggteknisk innsikt, og undersøker blant annet om huset er bygget som det skal.
Det har nesten vært Oslo-tendenser her i det siste.
– Hvilke feller havner boligkjøpere ofte i?
– Det hender de ringer meg helt fortvilet, så viser det seg at de knapt har sett på tilstandsrapporten. I mange tilfeller må jeg avvise kunder på grunn av dette. Mitt beste råd er å gå nøye gjennom all dokumentasjon som foreligger, rådfør deg gjerne med fagmann og ring takstmann om du lurer på noe. Forbered deg godt før visning, husk at du har undersøkelsesplikt. Jeg synes rett og slett ikke folk flest er flinke nok til å sjekke ting, men forventer at alt er tipp topp. Det er det ofte ikke.
– Kan selv en takstmann la seg lure?
– Ja, i teorien kan man det. Jeg tar meg god tid med mennesker, spør om det er noe jeg bør vite og opplever stort sett folk som ærlige og redelige. Jeg sitter med mye ansvar, og spør derfor om nødvendig dokumentasjon dersom det er noe jeg er usikker på. Det er også viktig å være våken når man er på jobb. Det hører sjeldenhetene til at noen prøver å være uærlige, men jeg har noen triks i ermet om jeg aner ugler i mosen.
– Hva bør man prioritere før man selger en bolig?
– Gjør minst mulig. «Pynt brura litt», som man sier, sørg for at ting ser helt og fint ut, men dropp de store investeringene. Pusser du opp badet, kan du ikke forvente å få det igjen, og det er heller ikke sikkert du treffer kjøpers smak.
FAKTA: Fredrik Kibsgaard (42)
Stilling: Takstmann og daglig leder ved Kibsgaard Takst
Familie: Gift, to barn
Bor: Vågsbygd