Ta vare på de ansatte
Bedriften har gått fra 13 til 30 ansatte under koronapandemien, og alle som starter går nå inn i et program som varer i to år.
– Her skal vi vise frem den kulturen vi ønsker. Det er fordi vi tror det vil hjelpe oss til å beholde de ansatte i større grad. Dersom det er dårlig kultur mister vi folkene, sier hun.
Tone Andersen Pauschert er salgsdirektør for Azets People Norge, og påpeker viktigheten av raskt å introdusere nyansatte til bedriftskulturen.
– Noen elementer er ikke lett å presentere over en power point, men må føles på kroppen. Ta en gjennomgang med de nye om hvem som er hvem, hvordan organisasjonen ser ut, hva jeg forventer av deg som din leder og hva du forventer av meg. Ikke minst er det skjulte «lover og regler», altså kultur, som vi må være vare på.
Hun forteller at arbeidsmiljø og bedriftskultur stadig blir viktigere for arbeidssøkere.
– De unge som vokser opp nå blir mer og mer bevisst på kultur og miljø, og de fleste ønsker å jobbe steder hvor det er en felles retning mot å gjøre noe godt for samfunnet. Vi vet også at de unge bytter jobb oftere. Det betyr at det blir en tøffere kamp om å tiltrekke seg de kloke hodene. Når man i tillegg vet at det er knapphet omkring kandidater med IT-, ingeniør– eller økonomisk bakgrunn, forstår man at det er viktig å ha en kultur i organisasjonen om at man ønsker å ta ansvar. Og at man vil hverandre vel.
Etter koronapandemien har flere byttet arbeidsplass, og Pauschert har flere tips til de som skal ta imot nyansatte.
– I sum handler det om at den nyansatte skal føle seg godt tatt imot. Det handler også om at du som arbeidsgiver ønsker å få mest mulig ut av den dere har ansatt. Jeg mener at en god onboarding starter allerede i ansettelsesprosessen. Når en arbeidsavtale er på plass, og begge parter er enige, kan man starte med de praktiske tingene som tilganger, PC, mobil med mer. I tillegg kan man bruke tid på om det er spesielle tiltak som bør eller kan gjøres for at den man har ansatt vil få en bedre start på arbeidsforholdet. Når den ansatte så har begynt i stillingen må det foreligge en tydelig plan og et rammeverk i forhold til hva personen må kunne, og når det forventes at han eller hun kan det. Med god onboarding kan man unngå feilansettelser, sikre at den ansatte blir værende, og at vedkommende blir leveransedyktig tidlig.