Medlemsnytt
Varaordfører Erik Rostoft, administrerende direktør ved Noroff Lars Erik Torjussen og styreleder Trym Skeie feiret åpningen av ny campus i Kristiansand. Fotograf: Endre Skjold -student digital markedsføring, Noroff.

Svaret er Noroff

30.09.2021 | Margrethe Saga
«Uansett hva spørsmålet er, så er svaret Noroff», sa Ole Erik Almild fra NHO under åpningen av Noroff campus Kristiansand.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Noroff har etablert seg i nye lokaler på Slottet og fredag 24. september var det offisiell åpning. Studenter, ansatte og representanter fra kommunen, Fylkeskommunen og næringslivet var samlet for å klippe snor og markere at et nytt kapittel i Noroff sin historie var påbegynt.

- Jeg har en teknisk og teoretisk bakgrunn, men jeg er ikke spesielt praktisk, sa styreleder ved Noroff, Trym Skeie under sin åpningstale.

Han mener studentene må få jobbrelatert utdanning slik at de kan gå rett ut i næringslivet å være produktive. Det er akkurat dette som er styrken til Noroff, mener Skeie.

Noroff er delt inn i tre hovedskoler. Høgskole, fagskole og Accelerate som er upskilling av digitale utviklerkompetanser.

- Jeg vil trekke frem et eksempel fra Scania i Sverige. Vi ville tilby de ansatte som tidligere hadde jobbet ved samlebåndet ny kompetanse innen koding. I samarbeid med ledelsen satt vi opp et tolv ukers program og fikk skolert de ansatte på rekordtid. Nå jobber alle med teknologi og programmering, sa Skeie fra talerstolen.

Det er nettopp dette Noroff har spesialisert seg på. Gi relevant utdanning som er etterspurt av næringslivet. Utviklingen går i et rasende tempo og behovet er stort.

- Denne utviklingen går utrolig raskt i Norge, men enda raskere i Europa. Næringslivet vil ha ansatte med digital forståelse og flere som kan delta i det grønne skiftet. Verdien av data er i dag på rundt hundre milliarder. Innen 2030 har dette doblet seg. Svaret på denne utfordringen er Noroff, sa NHO’s administrerende direktør Ole Erik Almild.

- For å holde tritt må vi bli enda flinkere til å gi folk rett utdannelse. Skole og læring er ikke lenger noe du gjør før du skaffer deg jobb. Nå må vi tenke livslang læring og for å holde følge med etterspørselen fra næringslivet må de fleste av oss holde oss oppdaterte og relevante, mener Almlid.

Henriette Dolven, leder for utdanning i Microsoft snakket også om et stort gap som må fylles.

- Vi må utnytte relevant data. Vi må ta tak i det, det haster. Det er et stort gap mellom næringslivets behov og antall nyutdannede. I Microsoft tar vi dette på alvor og vi ser at bransjen etterspør digital forståelse. Det er et skrikende behov der ute, mener Dolven.

For å møte markedets behov for spesialisert arbeidskraft med digital forståelse må Norge og resten av verden tilpasse seg. Utdanningene må hele tiden spisses inn og være relevant.

- Vi ser det som vårt samfunnsoppdrag. Vårt mål er å tilby næringslivet de beste kandidatene som har relevant kunnskap og som kan gå rett inn i en produktiv jobb. Det at tidene forandrer seg skaper også masse muligheter. Vi tilbyr relevante studier av høy kvalitet og fagskolen er vår skjulte diamant. Vi er utrolige stolte over hva vi har fått til så langt, men vi skal fremdeles jobbe hardt, og være tett på næringslivet slik at vi holder tritt med endringene som skjer, sa Lars Erik Torjussen, administrerende direktør ved Noroff.
facebook

Relaterte saker