Studenter som LEAN-navigatører
Grethe Frislie går femte året på industriell økonomi- og teknologiledelse ved UiA. På kurset fikk hun rollen som Agder Energis LEAN-navigatør, også kalt endringsagent.
– Det var svært inspirerende og nyttig å få knytte min teoretiske kunnskap om LEAN fra studiet, til praksis med case fra Agder Energi. Gruppen vår fikk prøvd ut forskjellige LEAN-verktøy, som Hoshin Kanri, for å vurdere strategi på kort og lang sikt for Agder Energi, til LEAN-speilet som kartla nå-situasjonen i bedriftens LEAN-modenhet, sier Frislie.
Agder Energi har jobbet med kontinuerlig forbedring i flere år.
– Vi har kalt satsingen «Effektprogrammet», og et viktig fokusområde er utvikling av lederne våre. Hvis ikke kontinuerlig forbedring er forankret hos dem, vil vi ikke klare å etablere en kultur for kontinuerlig forbedring i resten av konsernet, sier Kristin Anette Dale fra Agder Energi.
Gjennom dagen fikk studentene i oppgave å gå inn i rollen som LEAN-navigatører og fikk blant annet følgende oppgaver å bryne seg på:
- Hva er en LEAN-navigatørs rolle? Hvem skal man levere verdi til, og hvordan kan man på best mulig måte forberede seg på motstand og misforståelser?
- Hva bør man handle inn av LEAN-litteratur, manuelle og digitale hjelpemidler til forbedringsteamet sitt?
- Hvordan benytte verktøyene LEAN-speilet, Hoshin Kanri og Masterplan i planleggingen av et LEAN-gjennombrudd?
- Hvordan involvere ledere og tilpasse et LEAN-program som møter virksomhetens behov?
Avslutningsvis fikk deltakerne trene på å gi, og motta, tilbakemeldinger med tanke på utvikling og forbedring.
Alle de 26 kursdeltakerne gjennomførte en eksamen for å bli sertifisert LEANovation Green Belt og besto med glans. Det var ifølge kursholder Marianne Trollsås Fenger fra Deloitte mange spennende besvarelser hvor teori fra studier ble relatert til et praktisk case.