Strømmes Reklame kjøper Via Scandinavia
- Vi satser offensivt i et tøft marked. Oppkjøpet styrker vår posisjon på Østlandet og innen nye bransjer. Det passer oss perfekt, sier daglig leder Karl Johan Bjerge i Strømmes Reklame.
Kristiansand-selskapet, som har vært en ledende, nasjonal aktør i over 50 år, gjør sitt første større oppkjøp ved å kjøpe Via Scandinavia. Oppkjøpet øker den totale omsetningen med rundt 50 prosent, og vil passere 100 millioner kroner i inneværende år.
- Vi blir klart sterkere i et fragmentert norsk marked for profileringsprodukter. Vi tror større enheter vil ha klare konkurransefortrinn i årene fremover, ikke minst gjennom tyngde og mulighet til å sikre at produksjonen, spesielt i Østen, skjer i henhold til internasjonale og nasjonale standarder. Her er vi allerede gode, sier Bjerge.
Mens andre selskaper, deriblant Via Scandinavia, har noen tunge år bak seg, kan Bjerge vise til overskudd i Strømmes Reklame.
- Vi er inne i en god driv. Med 25 prosent salgsvekst i 2015, går vi motstrøms i vår bransje. Vi har gjennom de siste årene etablert rutiner og systemer som har senket kostnadene og hevet kvaliteten på tjenestene vi leverer. Det kan vi først og fremst takke en gruppe dedikerte og lojale ansatte for, sier Bjerge.
Strømmes Reklame leverer til store kunder som Statoil, Sparebank 1-gruppen, Nordea og Norsk Tipping, mens Via Scandinavia blant annet har DNB, Forsvaret, SEB og Peppes Pizza på kundelisten.
- Vi er glade for at en stor og seriøs aktør som Strømmes Reklame overtar eierskapet. Strømmes har vist evne til å skape verdier også i vanskelige tider. Vi ser på dette som en mulighet til å sikre arbeidsplasser og skape noe nytt og større sammen, sier daglig leder Nic Berg i Via Scandinavia.
Berg skal etter avtalen fortsette som daglig leder i selskapet, mens Bjerge går inn som styreleder.
Bjerge ser fram til å utvikle Via Scandinavia til å bli enda sterkere og tydeligere på Østlandet.
- Strømmes Reklame er en nasjonal aktør som ligger på Sørlandet. Gjennom Via Scandinavia i Oslo får vi større innsyn i et marked som vi anser vil vokse fremover, sier Bjerge.
Om Strømmes Reklame:
- Etablert 1962
- Hovedkontor: Kristiansand
- Ansatte: 23
- Omsetning: ca. 70 mill.
- Største kunder: Statoil, Sparebank 1-Gruppen, Nordea, Høyre, Norsk Tipping, Apotek 1.
Om Via Scandinavia:
- Etablert 1993
- Hovedkontor: Oslo
- Ansatte: 13
- Omsetning: ca. 35 mill.
- Største kunder: DNB, Forsvaret, SEB, Peppes Pizza.
For ytterligere informasjon, kontakt
Karl Johan Bjerge, daglig leder i Strømmes Reklame: 918 53 610
Nic Berg, daglig leder i Via Scandinavia: 92 01 41 72