Stor interesse for Digitaliseringsskolen
- Styret ønsker å se nærmere på hvordan den digitale utviklingen i ennå større grad kan implementeres i firmaets strategi for å vokse videre. Av den grunn er jeg her for å lære mer om digitalisering, forteller Bergerud.
Tema for dagen var digitale forretningsmodeller og verdikjeder, og det var stor fokus på kunden som stadig er i endring.
- For oss er det viktig å ta vare på kundene og derfor utvikle oss og følge med i den digitale verden, påpeker Bergerud.
Han er litt overrasket over hvor mange deltakere som er tilstede. Det er ikke Egil Hollund, en av initiativtakerne til Digitaliseringsskolen og kommunikasjonssjef i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.
- Vi har sett interessen for digitalisering og teknologi over lang tid, og derfor var det naturlig for oss å sette opp Digitaliseringsskolen i Stavanger, forteller Hollund.
Han forteller videre at bedrifter nå ser nødvendigheten av å trekke digitalisering inn i forretningsstrategien for å kunne henge med i utviklingen.
- Hver bedrift må tenke igjennom hva de har og hva som kommer. Hvis man ikke klarer å henge med i utviklingen, vil man på sikt miste markedsandeler, understreker Hollund.
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen skal sammen med PwC og Bouvet gjennomføre Digitaliseringsskolen i Kristiansand i 2017 etter tilsvarende oppsett som i Stavanger og var med på samlingen i Stavanger for å lære av dem.
- Både foredragsholderne og deltakerne i Stavanger var opptatt av hva digitalisering vil bety for kundene, derfor vil vi både fokusere på forretningsverdier og på kundeverdier når vi skal gjennomføre Digitaliseringsskolen i Kristiansand, sier Fredrik Grindland i Bouvet.
Om konseptet Digitaliseringsskolen i Kristiansand
Konseptet Digitaliseringsskolen er et samarbeid mellom Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, PwC og Bouvet. Kurset tilbyr praktisk rettet kompetanseheving og inspirasjon for bedrifter io regionen gjennom kvartalsvise samlinger med fokus på hvordan man skal møte fremtidens digitale verden. Målet er å dele kunnskap og gi flere selskaper muligheten til å utvikle seg i takt med nye digitale markedskrav og nye forretningsmodeller.
Kurset er tilrettelagt både for privat- og offentlig sektor med fokus på leder og mellomlederutfordringer. Deltagerne vil få mulighet til å treffe andre ledere som jobber med digitalisering slik at de kan dra nytte av hverandres erfaringer og bygge nettverk.
Kurset vil gå over fire samlinger i 2017, og skal koble deltagernes utfordringer sammen med faglige og praktiske referansecases fra det lokale næringslivet.