Slik skal vi realisere Electric Region Agder
Teknologi og kompetanse
Mye handlet om transport under debatten, og Terje Jochumsen fra Gumpen gruppen fortalte om en bilbransje som er klar for et elektrisk samfunn.
- Vi legger nå til rette for at alle kan kjøre elbil. Vi tar risikoen for kundene, og har blant annet investert i seks hurtigladere, sa Jochumsen.
Helene Damman fra Bouvet, og nestleder i Næringsforeningen, pekte på at teknologi i seg selv ikke er nok for at man skal lykkes med å bli helelektrisk.
- Vi ser et hav av muligheter nå når samfunnet elektrifiseres. I Bouvet har vi kompetanse, og det å se på kompetansen ved siden av teknologien er kjempeviktig. Teknologi i seg selv er ikke nok, men det er avgjørende for å lykkes, og da er det dette med å hjelpe virksomheter med å realisere digitalisering og innovasjonsprosjekter. Det er noe vi har gjort i lang tid, og det er veldig artig å se at vi nå får mer trykk på det å realisere. Vi går fra det å snakke om, og se om det faktisk er mulig, til å jobbe med hvordan vi skal gjøre det, sa hun.
Samarbeid på tvers
Debatten, som hadde tittelen "Slik skal vi realisere Electric Region Agder", ble ledet av Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero. I sin innledning trakk Holm frem at klimapolitikk først og fremst handler om å skape marked for de nye løsningene. Han ville vite om aktørene opplever at det samhandles i regionen, eller om man arbeider på hver sin tue.
- Jeg synes det samhandles veldig godt, særlig gjennom Electric Region Agder-prosjektet, for eksempel med infrastruktur og å få på plass strømleveranse, sa Siv Wiken.
Helene Damman fortalte om et næringsliv som ser viktigheten av å dra i en grønn retning.
- Generelt sett er det jo ikke ukjent at endringer fører til en viss frykt, men samtidig opplever jeg at vi har kommet såpass langt at man har vippa over til å innse at dette må vi være med på, vi har ikke et valg. Når det gjelder samarbeid i regionen har det skjedd veldig mye den siste tiden, blant annet ved prosjektet Felles løft.
Hun oppfordret til samarbeid på tvers.
- Vi trenger samarbeid på tvers av bransjer. Bilbransjen alene klarer for eksempel ikke å gjøre en revolusjon, vi må klare å strekke prosessene enda lenger, og det ser vi en tendens til nå.